10-А, 10-Б КЛАС

Підручник 10 клас онлайн

28 травня. Повторення. Фізика в житті сучасної людини.

Перегляньте відео за посиланням:

https://youtu.be/TuweWCtW728

Винаходи, за які вчені-фізики отримали Нобелівську премію:

Лазерні технології: 1954

Олександр Прохоров, Микола Басов і Чарльз Таунс



2000-ні не були б такими яскравими без ліричних пісень на CD-дисках, шалених танців під лазерними променями на дискотеках та лазерного ліхтарика, з яким обожнюють гратися коти.


Усе це лише 0,00001% потенціалу лазерних технологій, які також використовують

у медицині, будівництві, оборонно-промислових та космічних дослідах. Їх винайшли вчені Олександр Прохоров, Микола Басов і Чарльз Таунс, за що й отримали Нобелівську премію

у 1964 році.


Газ для холодильника: 1886

Анрі Муассан



Спекотний літній день. Усе, про що можеш мріяти, – сховатися від сонця та випити холодного лимонаду. Приходиш додому, приймаєш душ і… згадуєш, що холодильник

ще не винайшли. Якщо у твоєму будинку немає підвалу, то доведеться тамувати спрагу теплим напоєм.


І тут нам пощастило. Ще у 1886 році хіміку Анрі Муассану вдалося виділити вільний фтор.

Це важлива складова холодоагенту, який використовують у промислових масштабах для виробництва холодильників та кондиціонерів. Через 30 років після свого відкриття Муассан отримав Нобелівську премію з хімії.



Ліки від бактерій: 1928

Александер Флемінг



Уявляти життя без цього винаходу – моторошно. Такі хвороби минулого, як чума, віспа, тиф

та холера, вбивали б нас і сьогодні. До того ж 

ми не змогли б подолати навіть більшість звичайних інфекцій.


Порятунок винайшов британський бактеріолог Александер Флемінг. У 1928 році через безлад

у його лабораторії в неглибокій посудині

з бактеріями стафілококу виросла колонія цвілевих грибів, які знищили всі бактерії. Із грибів учений виділив перший антибіотик – пеніцилін. Масово виробляти його почали під час Другої світової війни, що врятувало життя багатьом пораненим і хворим. У 1945 році Флемінга нагородили Нобелівською премією

з фізіології та медицини.

Цікав факти про фізичні процеси та явища:

1. Ніщо не може горіти ще раз, якщо вже згоріло.

2. Мильна бульбашка кругла, так як повітря всередині неї однаково тисне на всі її частини, поверхня бульбашки рівновіддалена від її центру.

3. Чорний колір притягує тепло, білий відбиває його.

4. Кнут видає клацання, тому що його кінчик рухається швидше за швидкість звуку.

5. Бензин не має певної точки замерзання - він може замерзнути при будь-якій температурі від -118 С до -151 С. При замерзанні бензин не стає повністю твердим, скоріше нагадує гуму або віск.

6. Яйце буде плавати у воді, в яке додали цукор.

7. Брудний сніг тане швидше, ніж чистий.

8. Граніт проводить звук у десять разів швидше повітря.


14 травня. ВІДЕОУРОК. Розв'язання задач на тему "Електроємність. Конденсатори. Різниця потенціалів.

Д/З, повторити параграфи 42-44, вирішити задачі:

1.В однорідному електричному полі, напруженість якого 2 кВ/м, перемістили на 4 мм в напрямі силової лінії заряд – 45 мкКл. Визначити роботу поля, зміну потенціальної енергії взаємодії заряду з полем і різницю потенціалів між початковою і кінцевою точками переміщення.

2.Три конденсатори ємностями C1 = 0,4 пФ, С2 = С3 = 0,6 пФ з'єднані між собою, як показано на малюнку 26, і приєднані до джерела постійного струму UAB = 480 В. Визначте загальний електричний заряд, заряд і різницю потенціалів на кожному з конденсаторів.


ПРИКЛАДИ ЗАДАЧ:

1.В однорідному електричному полі, напруженість якого 1 кВ/м, перемістили на 2см в напрямі силової лінії заряд – 25нКл. Визначити роботу поля, зміну потенціальної енергії взаємодії заряду з полем і різницю потенціалів між початковою і кінцевою точками переміщення.



2.Три конденсатори ємностями C1 = 0,2 мкФ, С2 = С3 = 0,4 мкФ з'єднані між собою, як показано на малюнку 26, і приєднані до джерела постійного струму UAB = 250 В. Визначте загальний електричний заряд, заряд і різницю потенціалів на кожному з конденсаторів.


13 травня. ВІДЕОУРОК. Пояснення теми. Електроємність. Конденсатори. Енергія зарядженого конденсатора.

МЕТА: сформувати уявлення про поняття "електроємності" та "конденсатора та його типів", розуміти яка може бути енергія зарядженого конденсатора.

Д/З, зробити конспект уроку, параграф 44, вправа 44( номер 1,4 письмово).

Пошта: linka606143@gmail.com

                                                         КОНСПЕКТ УРОКУ

Ємність провідника - це величина, що характеризує його здатність накопичувати заряд.

 Якщо ми зарядимо відокремлений  провідник,(такий що розміщений достатньо далеко від інших провідників) зарядом q, то він матиме потенціал φ (зрозуміло, однаковий в усіх точках цього провідника). будемо змінювати заряд (q1, q2, q3 ...  qn) і, відповідно, потенціал нашого провідника становитиме φ123, ....  φn). При цьому відношення заряду провідника до його потенціалу залишатиметься сталим. В випадку іншого за розмірами чи формою провідника це відношення буде іншим, але теж сталим.


φ=1, то q

[C] =1 Кл/1В=1 Ф (фарад)

 Эмність не залежить а ні від  заряду, а ні від потенціалу, а залежить  лише від розмірів та форми провідника (тобто є його характеристикою) і від середовища, в якому знаходиться провідник (від його відносної діелектричної проникності)

Під час зарядження двох провідників між ними виникає різниця потенціалів чи напруга. Із підвищенням напруги електричне поле між провідниками підсилюється.

Чим меншим є зростання напруги між провідниками зі збільшенням заряду, тим більший заряд можна накопичити.  Напруга U між двома провідниками пропорційна величині електричних зарядів, утворених на провідниках. Тому відношення заряду q одного з провідників до різниці потенціалів між цими провідниками не залежить від заряду. Воно визначається геометричними розмірами провідників, їх формою і взаємним розміщенням та електричними властивостями навколишнього середовища.

Це дозволяє ввести поняття електроємності двох провідників. Електроємністю двох провідників називають відношення заряду одного з провідників до різниці потенціалів між цим провідником і сусіднім:

.

У СІ одиниця вимірювання електроємності - фарад: [C] = Кл/В = Ф.

Електроємність двох провідників дорівнює 1 Ф, якщо у разі надання їм зарядів +1 Кл і -1 Кл між ними виникає різниця потенціалів 1 В.

Оскільки заряд 1 Кл дуже великий, то й ємність 1 Ф дуже велика (наприклад, електроємність земної кулі Сз = 0,7·10-3 Ф). Тому на практиці часто використовують частки цієї одиниці: мікрофарад (мкф) - 10-6 Ф; пікофарад (пФ) - 10-12 Ф.

Велику електроємність мають системи з двох заряджених провідників, які називають конденсаторами

 

Конденсатор складається з двох заряджених провідників, розділених шаром діелектрика. Так, наприклад, дві плоскі металеві пластини, розміщені паралельно одна одній і розділені шаром діелектрика, утворюють плоский конденсатор. Електричне поле такого конденсатора зосереджено всередині. Воно однорідне. Дві концентричні сфери сферичного конденсатора зосереджують все поле між собою. Напруженість  поля між двома пластинами плоского конденсатора дорівнює сумі напруженостей полів, створених кожною із пластин :

Нехай послідовно з'єднано N конденсаторів (рис. 4.1.18). На обкладках кожного конденсатора буде однаковий за модулем заряд, тобто, q1 = q2 = … = qN = Q, де Q - заряд обкладок всієї батареї. Напруга на клемах такої батареї дорівнюватиме сумі напруг на всіх послідовно з'єднаних конденсаторах, тобто:

U = U1 + U2 + … + UN.                                (4.1.12)

 

Ураховуючи, що , ..., , з (4.1.12) знайдемо формулу розрахунку електроємності батареї послідовно з'єднаних конденсаторів:

Нехай N конденсаторів з'єднано паралельно (рис.4.1.19). За такого з'єднання напруга на кожному конденсаторі однакова і дорівнює напрузі на клемах батареї:

U = U1 = U2 = … = UN.

 

Заряд такої батареї Q дорівнює сумі зарядів на всіх паралельно з'єднаних конденсаторах:

Q = q1 + q2 + … + qN.

Враховуючи, що Q = CUQ1 = C1UQ2 = C2U, ..., QN = CNU, знаходимо вираз для розрахунку електричної ємності батареї паралельно з'єднаних конденсаторів:

C = C1 + C2 + … + СN.

З'єднання конденсаторів, зображене на рис. 4.1.20, називають змішаним.

16 квітня. ЗАХИСТ УЧНІВСКИХ ПРОЕКТІВ

ТЕМИ ПРОЕКТІВ: (ОДНУ НА ВИБІР)

1. ТЕРМОДИНАМІЧНА СИСТЕМА "ПАРОВА ТУРБІНА"

2. ЗАСТОСУВАННЯ ТЕПЛОВИХ ДВИГУНІВ.

3. ПРИНЦИП ДІЇ АВТОМОБІЛЬНОЇ ХОЛОДИЛЬНОЇ МАШИНИ.

Пошта: linka606143@gmail.com

Д/З, зробити проект, сфотографувати ваш проект і надіслати мені на пошту. НЕ ПРОСТО НАПИСАТИ КОНСПЕКТ У ЗОШИТІ, А САМЕ ПРОЕКТ.

Проект може бути зроблений на ватмані або   у вигяді лепбука або книжки, наприклад:





15 квітня. КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 6 З ТЕМИ "ОСНОВИ ТЕРМОДИНАМІКИ"

Д/З, ВИКОНАТИ КОНТРОЛЬНУ РОБОТУ І НАДІСЛАТИ МЕНІ НА ПОШТУ 

linka606143@gmail.com. до 21:00.

КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 6 З ТЕМИ "ОСНОВИ ТЕРМОДИНАМІКИ"

 

Завдання  1. (1 бал). Робота газу при ізобарному процесі визна-чається за формулою…

а) А = p×ΔS;                          

б) A = p×ΔT;                       

в) A = p×ΔV.

г) А = 0

 

Завдання 2. (1 бал).  Для ізохорного процесу перший закон термодинаміки виглядає так…

          а)  Q = ΔU + AI ;        

б)  Q = AI ;        

в)  Q = ΔU;      

г)  ΔU=А.

Завдання  3. (2 бала).  Яку кількість теплоти треба витратити, щоб 5 кг олова,  що знаходиться при температурі 2320 С, повніс-тю розплавити? t пл = 232 0 С, λ = 58 кДж/кг.

 

Завдання 4. (2 бала). Тепловий двигун передав довкіллю 400 Дж.  теплоти.  Яку  корисну роботу виконав  двигун,  якщо  його  ККД рівний 35%?

 

Завдання 5. (3 бала).    На керогазі закип'ятили 2 кг води за 15 хвилин, початкова температуру води 200 С.  ККД керогазу 60 %. Скільки гасу витрачалося керогазом за кожну хвилину роботи? (теплота згорання гасу 46 Мдж/кг)

 

Завдання 6.  (3 бала).   При ізобарному нагріванні 200 г кисню, початкова температура якого 270 С, його об'єм збільшився в два рази. Визначте роботу газу при розширенні, кількість теплоти, витрачена на нагрівання кисню, і зміну внутрішньої енергії газу.

Питома теплоємність кисню - 920 Дж/(кг 0С).

13 квітня. Розв`язування задач. Підготовка до контрольної роботи.

Д/З, повторити параграфи 36-39, знати такі поняття. як:

Внутрішня енергія (позначення, формули)

Способи змінення внутрішньої енергії

Термодинамічні системи(приклади)

Три процеси термодинаміки(ізохорний, ізобарний, ізотермічний, їх властивості та формули)

Перший закон термодинаміки

Адіабатний процес

Теплові двигуни

Холодильна машина

Прицип роботи теплового двигуна(з чого складається, формула для знаходження ККД)

ПРИКЛАДИ ЗАДАЧ:








9 квітня. ВІДЕОУРОК.Розв`язання задач на тему" Теплові двигуни. ККД теплового двигуна".

Д/З, повторити параграф 39, вирішити задачі:

1) Скільки бензину спалить двигун автомобіля за  півгодини, якщо він розвиває потужність 60 кВт? ККД двигуна становить 2800. (Питому теплоту згорання бензину можна знайти в інтернеті або в підручнику параграф 39).

2) При використанні теплового двигуна було витрачено певну масу бензину. Двигун виконав роботу, яка дорівнює 6МДж, його ККД було 40 відсотків. Знайти масу бензину. (Питому теплоту згорання бензину можна знайти в інтернеті або в підручнику параграф 39).

ПРИКЛАДИ ЗАДАЧ:

1)Скільки дизельного палива спалить двигун міжміського автобуса за 1 год., якщо він розвиває потужність 110 кВт? ККД двигуна становить 2500, питома теплота згоряння дизельного палива дорівнює 4,2-107 Дж /кг.


2) Під час роботи теплового двигуна використано 0,5 кг дизельного палива. При цьому двигун виконав корисну роботу, що дорівнює 7 МДж. Обчисліть ККД двигуна.



8 квітня. ВІДЕОУРОК.Пояснення теми. Принцип дії теплових двигунів. Холодильна машина.

Д/З, параграф 39 зробити конспект, вправа 39(номер 1 письмово), дати відповіді  на 4 питання, які розміщені на початку КОНСПЕКТУ УРОКА і виділені червоним кольором-все це зарахується, як самостійна робота.

Мета онлайн уроку: формувати уявлення під час дистанційного навчання знання про принцип дії теплових двигунів, про необоротність теплових процесів;                                                          

                                                    КОНСПЕКТ УРОКУ

Пригадуємо матеріал з фізики 8 класу. Якщо забули, завжди можна пошукати все в мережі Інтернет.

1. Який пристрій називають тепловим двигуном?

2. Які ролі виконують нагрівник, холодильник і робоче тіло теплового двигуна?

3. Намалюйте схематично принцип дії теплового двигуна.

4. Що таке ККД? Як його підвищити в тепловому двигуні?


Процеси, які можуть самочинно відбуватися тільки в одному напрямку, називають необоротними процесами.

Другий закон (начало) термодинаміки

Перший варіант (сформулював Рудольф Клаузіс



Неможливим є процес, єдиний результат якого — передача енергії у формі теплоти від менш нагрітого тіла до більш нагрітого.

Другий варіант (сформулював лорд Кельвін).

Неможливим є періодичний процес, єдиний результат якого — виконання тілом механічної роботи за рахунок зменшення його внутрішньої енергії.

Третій варіант (сформулював С. Карно).

Будь-яка реальна теплова машина, що працює з нагрівником, який має температуру Tн, і холодильником із температурою Tх, не може мати ККД, який перевищує ККД ідеальної теплової машини.

Тепловий двигун — теплова машина циклічної дії, яка енергію, що виділяється під час згоряння палива, перетворює на механічну роботу.

Принцип роботи теплових двигунів: робоче тіло, одержуючи певну кількість теплоти Q1 від нагрівника, виконує механічну роботу A і передає деяку кількість теплоти Q2 холодильнику.

Коефіцієнт корисної дії η двигуна — фізична величина, яка характеризує економічність теплового двигуна і дорівнює відношенню роботи, виконуваної двигуном за цикл, до кількості теплоти, одержуваної від нагрівника:

Коефіцієнт корисної дії η двигуна

де Tн — температура нагрівника; Tх — температура холодильника.


6 квітня. Розв'язування задач.

Д/З, повторити параграф 38, вирішити задачі:

1) Яка внутрішня енергія 8 молей N2(двухатомний газ)при температурі 20 градусів за цельсієм. 

2) Внутрішня енергія гелію дорівнює 8 МДж,а об'єм аеростату 20 кубічних метрів. Знайти тиск.


Для прикладу:



2 квітня. ВІДЕОУРОК. Пояснення теми. Перший закон термодинаміки. Адіабатний процес.

Д/З, параграф 38, конспект, вправа 38(номер 2, 6). Конспект і відповіді на завдання № 2 і 6 присати мені на пошту linka606143@gmail.com.

 Перший закон термодинаміки

Якщо підводити до циліндра ззовні теплоту (рис.10.1), то вона, згідно з законом збереження енергії, витрачається на роботу переміщення поршня і на зростання внутрішньої енергії системи внаслідок теплопередачі. Перший закон термодинаміки (закон збереження енергії в термодинамічних процесах): кількість теплоти  що передана системі (тілу), дорівнює сумі зміни її внутрішньої енергії  і роботі А системи проти зовнішніх сил:

. (10.12)

З першого закону термодинаміки випливає, що внутрішню

енергію термодинамічної системи можна змінити або шляхом виконання роботи, або шляхом теплопередачі (теплообміну).

Застосуємо перший закон термодинаміки до ізопроцесів у газах.

1. При ізотермічному розширенні ( = const,  = const)зміна внутрішньої енергії газу дорівнює нулю  тому що  Передана газу кількість теплоти  при ізотермічному процесі іде на виконання роботи розширення газу: 

2. При ізобарному розширенні (m = const, p = const) газ нагрівається і виконує роботу 

3. При ізохорному нагріванні ( = const, V = const) робота газу дорівнює нулю  Передана системі (газу) кількість теплоти  іде на збільшення внутрішньої енергії 

+Важливою фізичною характеристикою речовини є теплоємність. Загальна теплоємність будь-якого тіла – кількість теплоти, яка потрібна для нагрівання тіла на один градус.


Адіаба́тний проце́с — в термодинаміці зміна стану тіла без обміну теплом з навколишнім середовищем. Його можна здійснити, проводячи стискання чи розширення тіла (наприклад, газу) дуже швидко. Так, при поширенні звукових хвиль у повітрі чи іншому тілі, у місцях згущення частинок температура підвищується, а в місцях розрідження — знижується. За дуже малий період коливання не відбувається помітного обміну теплом між місцями згущення і розрідження.

Під час адіабатного стискування тіла внутрішня енергія його збільшується, а при адіабатичному розширенні — зменшується. Виконана робота при цьому дорівнює за величиною і протилежна за знаком зміні внутрішньої енергії системи.

Математично адіабатичний процес описується рівнянням

де P — тиск, V — об’єм,

Якщо термодинамічний процес в загальному випадку являє собою три процеси - теплообмін, вчинення системою (або над системою) роботи та зміну її внутрішньої енергії , то адіабатичний процес в силу відсутності теплообміну ( \ Delta Q = 0 ) Системи із середовищем зводиться тільки до останніх двох процесам . Тому, перший початок термодинаміки в цьому випадку набуває вигляду 

\, \ Delta U = - A,

де \, \ Delta U - Зміна внутрішньої енергії тіла, \, A - робота, счинена системою.

1 квітня. ВІДЕОУРОК. Пояснення теми. Робота в термодинамиці.

Д/З, параграф 37 конспект, вправа 37(номер 2 письмово).

Прогянути презентацію Робота в термодинамиці.

ЗНАТИ ЧИМ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ІЗОБАРНИЙ, ІЗОХОРНИЙ ТА ІЗОТЕРМІЧНИЙ ПРОЦЕС. 


Термодинаміка – це розділ фізики, в якому вивчають загальні властивості твердих, рідких і газоподібних речовин, та ті теплові процеси які відбуваються з ними.

Не важко бачити, що термодинаміка і молекулярна фізика, це дві науки про одне і теж: загальні властивості речовин та різноманіття тих теплових процесів які відбуваються з цими речовинами. Звичайно, твердження про те, що молекулярна фізика і термодинаміка вивчають та пояснюють одне і те ж, є дещо перебільшеним. Адже кожна з цих наук має свої специфічні особливості та сфери переважного застосування. Однак, якщо говорити за великим рахунком, то ці дві різні науки дійсно вивчають та пояснюють одну і ту ж групу явищ.

Ви можете запитати: “якщо молекулярна фізика і термодинаміка вивчають одне і теж, то чим ці науки відрізняються і навіщо людству для пояснення одних і тих же явищ знадобилось створювати дві різні науки?”. Відповідаючи на ці слушні запитання можна сказати наступне.

Дійсно. Молекулярна фізика і термодинаміка по суті вивчають та пояснюють одну і туж групу об’єктів і явищ. Але вивчають та пояснюють по різному. Молекулярна фізика, пояснюючи загальні властивості речовин та ті теплові процеси що з ними відбуваються, виходить з того, що всі речовини складаються з надзвичайно дрібненьких частинок (молекул) які безперервно рухаються і певним чином взаємодіють між собою. Термодинаміка ж, пояснюючи те саме, виходить з іншого: при будь яких процесах що відбуваються в замкнутій системі, загальна кількість енергії цієї системи залишається незмінною, при цьому теплова енергія сама по собі не може переходити від холодного тіла до гарячого.

22 січня. Розв`язування задач. "Рух і взаємодія молекул", "Основне рівняння МКТ ідеального газу".

Мета:

Відпрацювати навички розв`язування задач з таких тем,як "Рух і взаємодія молекул"та "Основне рівняння МКТ ідеального газу".

Д/З, вирішити задачі:

1) Скільки молекул міститься у 210 грамах Нітрогену(N2)?

2) Чому дорівнює середня квадратична швидкість руху молекул газу, якщо він має масу 6 кг, об`єм 5 кубічних метрів, при тиску 200кПа(килопаскалей).


                             ПРИКЛАДИ РОЗВ`ЯЗАННЯ ЗАДАЧ:


1) Скільки молекула міститься  в 1 кг  водню(H2)?


2) Визначте середню квадратичну швидкість хаотичного руху молекул газу, тиск дорівнює 5*10 у 4 степені Па, густина дорівнює 4,1 * 10 у (-2) степені.




21 січня. ВІДЕОУРОК. Температура. Температурна шкала Кельвіна

МЕТА:

Навчальна: Сформувати уявлення про температуру, про шкалу Кельвіна, переведення температур у градусах Цельсія в температури за шкалою Кельвіна та навпаки; сформувати знання про стан теплової рівноваги і вміння застосувати їх під час розв’язування задач.

Розвивальна. З метою розвитку мислення розвивати вміння аналізувати навчальний матеріал, умову задачі, хід розв’язання задач; пояснювати подібні матеріали; виявляти аналогії; розкривати загальне і конкретне; встановлювати закономірності.

Виховна. Виховувати уважність, зібраність, спостережливість.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Д/З, параграф 29 конспект, вправа 29(№ 3 письмово)

КОНСПЕКТ УРОКУ

ТЕМПЕРАТУРА. ТЕРМОДИНАМІЧНА ШКАЛА ТЕМПЕРАТУР КЕЛЬВІНА

Температура — це фізична величина, яка характеризує стан теплової рівноваги системи. У всіх частинах системи, що перебуває в стані теплової рівноваги, температура однакова.

♦ У молекулярно-кінетичній теорії температура — це величина, зумовлена середньою кінетичною енергією поступального руху частинок, із яких складається система:

к = kT,

де k = 1,38 ∙ 10-23 Дж/К — стала Больцмана.

Основне рівняння МКТ виражає залежність тиску газу (р) від концентрації молекул (n) і температури (Г):

p = nкк = kT, отже, р = nkT.

Закон Авоґадро: у рівних об'ємах газів за однакових температур і тиску міститься однакова кількість молекул:

p = nkT, n = N/V, отже, N = PV/kT

♦ Температуру вимірюють рідинними або газовими термометрами, відповідним чином градуйованими. Високу температуру вимірюють оптичними термометрами (за спектром випромінювання) або електричними (напівпровідникові термістори, термопари).

У температурній шкалі Цельсія за 0 °С прийнято температуру танення льоду за нормального атмосферного тиску, за 100 °С — температуру пари киплячої води за нормального атмосферного тиску. 1/100 цього інтервалу — це 1 °С (Цельсія). Позначається t °С.

У термодинамічній (абсолютній) шкалі температур за нуль прийнята температура, за якої припинився б тепловий рух частинок, із яких складається тіло. Ця температура називається абсолютним нулем температур.

♦ Одиниця термодинамічної шкали температур у системі СІ — кельвін (К): 1 К= 1 °С (рис.).

 


Рис. 

Формула зв'язку термодинамічної температури (Г) і температури (t) за шкалою Цельсія:

T = (273,15 + t)К.

♦ За шкалою Цельсія абсолютний нуль відповідає температурі -273,15 °С.

19 січня. МІЙ ВІДЕОУРОК.ПОЯСНЕННЯ ТЕМИ. 

Відеоурок. Пояснення теми. Основне рівняння МКТ ідеального газу.

МЕТА:

Ознайомитись із рівнянням, що описує властивості речовин у газоподібному стані, знати формулу рівняння МКТ, сформувати уявлення про ідеальний газ та знати його властивості.

Д/З, параграф 28 конспект, вправа 28(№ 4 письмово).



Ідеальний газ – це фізична модель газу, молекули якого приймають за матеріальні точки, що не взаємодіють одна з одною на відстані та пружно взаємодіють у моменти зіткнення.

иск газу зумовлений ударами його молекул.Перебуваючи в безперервному хаотичному русі, молекули газу зіштовхуються зі стінками посудини і поверхнею будь-якого тіла в газі, діючи на них з деякою силою. Сумарна сила дії частинок на одиницю площі поверхні і є
 тиском газу.
Рівняння залежності тиску р ідеального газу від маси m0 його молекул і середнього квадрата швидкості v2 їх руху – це основне рівняння молекулярно-кінетичної теорії ідеального газу:Тут n  концентрація молекул газу – фізична величина, яка дорівнює числу молекул в одиниці об’єму газу.Основне рівняння МКТ ідеального газу можна записати і так:Фізична величина, яка характеризує стан теплової рівноваги макроскопічної системи, називається температурою.

15 січня. 

Відеоурок.Пояснення теми. Рух і взіємодія молекул.

МІЙ ВІДЕОУРОК.Пояснення теми "Рух і взаємодія молекул"

Мета уроку:

Освітня. Сформувати уявлення про рух молекул, про дослід Штерна; сформувати вміння пояснювати фізичні явища та процеси, з’ясовувати їх закономірності.І

Розвиваюча. Розвити творчий підхід до навчання як засіб виховання стійкого інтересу до предмета.

Виховна. Виховати уважність, зібраність, спостережливість.

Д/З, параграф 27,опрацювати,зробити конспект(вправа 27, № 2,3 письмово).

Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

Із першого урока по цій темі, ми вже знаємо, що таке Броунівський рух та Дифузія.

Сьогодні ви познайомитись з трьома видами агрегатних станів,які бувають:

Практично будь-яка речовина залежно від фізичних умов може перебувати у трьох агрегатних станах: газоподібному, рідкому та твердому.

У газах при атмосферному тиску відстань між молекулами набагато більша від розмірів самих молекул, тому вони слабо притягуються одна до одної, і якщо газу не перешкоджають стінки посудини, його молекули розлітаються. Речовини у газоподібному стані не мають власної форми та об'єму. Вони набувають форми та об'єму посудини в якій знаходяться.

У рідинах і твердих тілах молекули розміщені ближче одна до одної, взаємодія між ними значна. Тому молекули в рідинах і особливо в твердих тілах не можуть далеко віддалитися одна від одної. Рідини не мають власної форми, а набувають форму посудини в якій знаходяться, проте мають власний об'єм.

Тверді тіла мають власну форму і власний об'єм.

Тверді тіла ділять на дві групи: кристалічні й аморфні. У кристалічних тіл частинки кристалів розміщені у вузлах кристалічної решітки у строгому порядку, який називають дальнім.

Аморфні тіла кристалічної решітки не мають. Строгого порядку у розміщенні частинок немає. Відстані між частинками менші, ніж у рідині, але більші, ніж у кристалів.До аморфних тіл належать бурштин, скло, смола, плавлений цукор, плавлений кварц та ін. До аморфних тіл відносять і полімери (деревина, природний та синтетичний каучук, поліетилен.

Існує ще один агрегатний стан речовини - плазма - частково або повністю йонізований газ, тобто газ, який складається з величезної кількості заряджених частинок (йонів і електронів) та нейтральних атомів і молекул. Плазма - найпоширеніший стан речовини у Всесвіті.


ФАЗИ ПЕРЕХОДІВ АГРЕГАТНИХ СТАНІВ:

( Газоподібний стан може переходити у рідкий за допомогою КОНДЕНСАЦІЇ, Рідкий стан може переходити у газоподібний за допомогою ПАРОУТВОРЕННЯ, Твердий стан може переходити у рідкий за допомогою ПЛАВЛЕННЯ, Рідкий стан може переходити у твердий за допомогою ТВЕРДНЕННЯ).

14 січня.Відеоурок. Розв`язування задач

МІЙ ВІДЕОУРОК, ПОЯСНЕННЯ ЗАДАЧ: Задачі за 14.01

Д/З, параграф 26 повторити, розв`язати такі задачі:(ДИВІТЬСЯ МІЙ ВІДЕУРОК З ПОЯСНЕННЯМ)

1)Скільки молеку знаходиться в 6  молях сірної кислоти?

2)Яка кількість речовини ( в молях) є в 4 дм^3(кубічних) вуглекислого газу?

3)Визначити число атомів в 3 м^3(кубічних),якщо відома густина свинцю.

Мета уроку:

Навчальна. Закріпити знання за темою «Основні положення молекулярно-кінетичної теорії», продовжити формувати навички та вміння розв’язувати фізичні задачі, застосовуючи отримані знання.

Розвивальна. Розвивати уміння правильно розподіляти час; самостійність у навчанні; вміння самостійно застосовувати правила, закони.

Виховна. Виховання дисципліни, чесності, відповідальності.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.

ПРИКЛАД для 1 задачі:

Скільки молеку знаходиться в 4  молях вуглекислого газу?



Приклад для 2 задачі:

Яка кількість речовини ( в молях) є в 2 дм^3(кубічних) води?



Приклад для 3 задачі:

Визначити число атомів в 2 м^3(кубічних),якщо відома густина міді та молярна маса міді.



Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com



Мета:
Освітня. Розглянути дослідне обгрунтування молекулярно-кінетичної теоріїї; розкрити значення молекулярних явищ і показати їх практичне застосування; познайомитись із величинами, що характеризують молекули, методами їх вимірювання.
Розвиваюча. Розвити вміння систематизувати, встановлювати зв`язки з раніше вивченим; аналізувати навчальний матеріал; стисло та правильно висловлювати свої міркування та обгрунтовувати їхню правильність.
Виховна.  Виховати відповідальність, організованість, дисциплінованість, обов`язок.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань за дистанційним навчанням.

Д/З, параграф 26, опрацювати, зробити конспект. Написати приклади, де ми можемо спостерігати яфвище дифузії. Дати відповідь на питання: Які властивоті може зберігати молекула?.

Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

Молекулярна фізика-це розділ фізики, який розглядає властивості тіл, як результат руху та взаємодії молекул, з яких скаладаються ці тіла. Молекула-найменша частинка речовини.

Дослідити молекулярну будову речовини намагались : грецький вчений Демокрит, Ісаак Ньютон та М.В.Ломоносов.
Мета молекулярно-кінетичної теоріії полягає у том, щоб пояснити властивості тіл і теплових процесів на основі уявлень про те, що всі тіла складаються з окремих частинок, які хаотично рухаються (тобто в русі без строгого порядку)
 ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ МКТ:
Атом-частинка речовин мікроскопічних розмірів. 
Йон-позитивно заряджена частинка.
Хаотичний рух-рух без порядку.
Броунівський рух- це рух найдрібніших частинок твердої речовини під ударами молекул рідини чи газу, в яких ці частинки знаходяться( броунівський рух-це хаотичний рух).


Дифузія- це явище проникнення молекул однієї речовини між молекулами другої речовини при дотику цих речовин. Наприклад: візьмемо стакан із  водою та опустимо туди пакетик із чаєм,то ми можемо спостерігати як вода починає зафарбовуватись в інший колір від пакетика чаю, тобто цей процес можна назвати дифузією. Якщо б вода була гарячою, вона б зафарбувалась швидше, тобто швидкість дифузії залежить від температури. 
Також завжди дифузію ми можемо спостерігати, коли розпилюємо парфуми і т.д.







Д/З параграф 12, зробити конспект, вивчити основні понятт та формули, вправа 12(1 письмово). Вирішити задачу: Під час розтягування пружини на 8 см виникає сила пружності 1,9 Н. Яка сила виникає внаслідок розтягування цієї пружини на 2, 5 см?
Приклад:
На скільки зменшиться довжина пружини, якщо її стискати силою 20 H? Жорсткість пружини становить 400 H/м.

Дано:                      Розв'язання
F=20Н                                    F= Fпруж
k=400Н/м                              Fпруж=kx     
_________                              x=Fпруж/k
x-?                                          x=20Н/400Н/м=0,05 м
Відповідь: х=0,05 м

Розв'язок задачі, яку було задано на 13 жовтня, записану у зошиті теж висилати мені на пошту.
10-А Задача( Чому дорівнює вага вантажу масою 100 кг під час його рівноприскореного підйому ліфтом, якщо ліфт досяг швидкості 3 м/с, пройшовши шлях 18 м, враховувати, що ліфт рухається вгору, тобто вага тіла Р буде більше сили тяжіння
10-Б Задача( На мідну кулю об'ємом 120 см кубічних діє сила 8,5 Н. Визначте, куля є суцільною або порожнистою, тобто потрібно знайти щільність кулі і порівняти її з щільністю міді.)

Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

Потенціальну енергію мають: 
 
1. Тіла, підняті над поверхнею землі (наприклад, камінь при падінні з висоти утворює на землі воронку).
 
2. Пружно деформовані тіла (наприклад, натягнута тятива лука виштовхує стрілу)
Закон збереження енергії:
Енергія не зникає і не виникає знову, вона лише перетворюється з одного виду енергії в інший або переходить від одного тіла до іншого.
Прислати д/з, яке було задано на 12.11(параграф 15, вправа 15(№ 2( Там задача, використовується формула Механічної енергії, подібну задачу ми робили на прошлому уроці і записували у зошиті). Якщо виникнуть питання, обов'язково пишіть мені на почту.
Д/З на 13.11(параграф 16,зробити невеликий конспект(виписати формули та визначення), вирішити задачу.
ПРИКЛАД ЗАДАЧІ:
Цирковий артист масою 60 кг перебуває на висоті 10 м від натягнутої сітки. Яка потенціальна енергія артиста відносно сітки? відносно арени цирку? (Сітка натягнута на висоті 12 м від рівня арени.) (Еп-так позначається потенціальна енергія)


Задача,яку потрібно вирішити самостійно(подібна до прикладу)!
Бетонну плиту масою 100 кг підіймають на висоту 20 м. Яка буде потенціальна енергія бетонної плити?(Використовуємо формулу потенціальної енергії, враховуємо те,що коли підіймають плиту, спрацьовує сила тяжіння).

Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

Д/З, вирішити задачі:
1)Порівняйте кінетичну енергію м`яча масою 1 кг, що летить зі швидкістью 150км/год, і собаки масою 80 кг, що біжить зі швидкість 12 м/с. (Не забуваємо км/год переводити у м/с, та грами у кілограми!)
2)Яка будет потужність водяного насоса, якщо він буде перекачувати 3200 л води за дві доби з колодязя глубиною 2400 см?

ПРИКЛАДИ ВИРІШЕННЯ ЗАДАЧ:
1)Порівняйте кінетичну енергію кулі масою 9 г, що летить зі швидкістю 300 м/с, і людини масою 60 кг, що біжить зі швидкістю 18 км/год.
2)Якою має бути потужність насоса,який перекачує за добу 1800 л води з колодязя завглибшки 15м?

26 листопада. Пояснення теми. Види механічних коливань.

Д/З, параграф 19, зробити конспект. Навести приклади затухаючих та незатухаючих коливань. Виріши задачі:

1)Скільки коливань здійснить тягарець на нитці за 12 с, якщо частота його коливань дорівнює 310 Гц?

2) Частота коливань крил комара дорівнює 6 Гц. Скільки взмахів крилами зробить комар, який пролетить 350 м за 0, 5 хвилин?

ПРИКЛАД РОЗВ`ЯЗАННЯ ЗАДАЧІ:

Кулька на нитці зробила 60 коливань за 2 хвилини. Знайдіть період і частоту коливань.



Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

27 листопада. Розв`язування задач

Д/З, повторити параграф 19. Вирішити задачі:

1) Частота коливань листя на дереві дорівнює 3МГц(мегагерц). Знайти час,за який листя робить 90 коливань. ( 1МГц=10^(-6) Гц). 

2) Циклічна частота пружинного маятника дорівнює 30П. Знайти частоту оливань і період.

3) Гармонічні коливання величини S описують рівняння S=0,03cos(2П+П/3). Визначити амплітуду, циклічну частоту, частоту коливань та період коливань. 

Подібні задачі є у відео-уроці та у параграфі 19(усі формули є у підручнику).

Якщо виникають питання або щось незрозуміло обов`язково пишіть мені на пошту!

Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com
















Комментариев нет:

Отправить комментарий