11-А КЛАС

 Підручник 11 клас онлайн

13 травня. 1 Урок. Контрольна робота  № 5 з теми "Атомна та ядерна фізика".

Д/З, зробити контрольну роботу і надіслати мені на пошту linka606143@gmail.com

Контрольна робота з теми «Атомна та ядерна фізика»

Початковий рівень

1.Ядро атома складається тільки з:

А) протонів;     Б) нуклонів;     В)електронів;     Г) протонів та електронів.

2. Напишіть альфа розпад Нептунія (Np).

3. При бета – випромінюванні при розпаді вилітають:

А) нейтрони;    Б) електрони;    В) протони;    Г) нуклони.

4.Формула дефекту мас містить у собі:

А)  с;    Б) Е;    В) Z*mp;    Г) Мr(Не)

5.Допишіть ядерні реакції:


6.При ланцюговій реакції кількість ядер розщеплюється, якщо вони:

А) швидко зростають;    Б) швидко рухаються;   В) повільно зростають;   Г) повільно рухаються.

7. Еквівалентна доза вимірюється у:

А) Гр;     Б) Кл/кг;     В) Зв;    Г) Дж

8. Поглинута доза дорівнює 64 Грея, а маса хімичної речовини дорівнює 500  грамів. Знайти енергію.

А) 128 Дж;    Б) 7,8Дж;    В) 32 Дж;   Г) 8 Дж.

9. Як впливають радіоактивні випромінювання  на живі організми? (3-4 речення).

Достатній та середній рівень

10. На скільки зменшилася енергія атома, якщо при переході з одного 
енергетичного стану в інший атом випромінюючи світло довжиною хвилі 6,56 • 10^-7 м?

11. Визначте дефект мас і енергію зв'язку ядра атома  Нептунія. 

Високий рівень

12. Рентгенівська трубка створює на деякій відстані потужність експозиційної дози 3*10^5 степені. Яке число пар іонів за одну секунду створює ця трубка за рахунок іонізації в 1 грамі повітря на даній відстані? 

13 травня. Урок 2. Захист навчальних проектів.

Д/З, зробити проект на одну із даних тем: сфотографувати проект і надіслати мені на пошту linka606143@gmail.com

Теми:

1.Перспективи використання надпровідності.

2.Радіологічний аналіз місцевих харчових продуктів.

12 травня. Захист навчальних проектів.

Д/З, зробити проект на одну із даних тем: сфотографувати проект і надіслати мені на пошту linka606143@gmail.com

1. Фізичні основи роботи лазерного принтера.

2. Складання радіаційної карти регіону.

3. Святкування Дня науки у школі.

Проект може бути у вигляді лепбука, книжки або плаката, наприклад:





15 квітня. Урок 1. ВІДЕОУРОК. Експерементальна робота № 9. Дослідження треків заряджених частинок за фотографіями.

Посилання на інструкцію до виконання експерементальної роботи : ІНСТРУКЦІЯ, ТУТ ДЕТАЛЬНО РОЗПИСАНО ПО ПУНКТАМ ЩО ВАМ ТРЕБА ЗРОБИТИ. 

ПОСИЛАННЯ  НА САЙТ, ДЕ ВИ БУДЕТЕ ВИКОНУВАТИ ЕКСПРЕМЕНТАЛЬНУ РОБОИТУ: http://eduplan.ho.ua/physics/tracker/

Тема. Дослідження треків заряджених частинок за

фотографіями. 

Мета: навчитися аналізувати фотографії із зображенням треків

заряджених частинок, отриманих за допомогою камери Вільсона, та

ідентифікувати ці частинки.

Д/З, обов'язково написати тему та мету експерементальної роботи, занести усі дані в таблицю, також вам потрібно зробити декілька скріншотів вашої виконаної роботи та надіслати мені на пошту.  

 linka606143@gmail.com

15 квітня. Урок 2. Ланцюгова ядерна реакція поділ ядер Урану. Термоядерні реакції.

Д/З, проглянути відеоурок, проглянути також відеоурок "ЯК ПРАЦЮЄ ЯДЕРНИЙ РЕАКТОР", ЗРОБИТИ КОНСПЕКТ УРОКУ, НАПИСАТИ "ПРИНЦИП РОБОТИ ЯДЕРНОГО РЕАКТОРА".

                                                                     КОНСПЕКТ УРОКУ

Розпад 1 кг Урану дає стільки ж енергії, як і виділяється

при спалюванні 1500 т нафти;

при спалюванні 2500 т кам’яного вугілля;

при спалюванні 4 мільйонів кубів газу;

при падінні в гідроелектростанції 0.5 мільярда кубів води з висоти 30 м.



Ланцюгова ядерна реакція

Реакція поділу важкого ядра супроводжується звільненням нейтронів, які містяться в ядрі, а ті, у свою чергу, можуть спричинити поділ інших ядер Урану — відбуватиметься ланцюгова ядерна реакція, яка супроводжується виділенням величезної енергії.

Будова ядерного реактора

Ядерний реактор — пристрій, призначений для здійснення керованої ланцюгової реакції поділу, яка завжди супроводжується виділенням енергії.


Термоядерний синтез

Реакцію злиття легких ядер у більш важкі, яка відбувається за дуже високих температур (понад 107°С) і супроводжується виділенням енергії, називають термоядерним синтезом.


Вводимо поняття «ядерний цикл»
Енергетична ефективність ядерного палива в тисячі разів вища, ніж палива традиційного (вуглеводневого). При цьому використання ядерного палива пов'язано з певними труднощами.
Так, щоб одержати кілограм палива з низькою ефективністю, наприклад, кілограм дров, досить сходити до лісу. Для того ж, щоб отримати кілограм ядерного палива, слід створити цілу промисловість. Крім того, після згоряння кілограма дров попіл можна просто розкидати. А що робити з ТВЕЛами, які відпрацювали свій ресурс?В Україні є значні запаси уранової руди, яких вистачить не на одне десятиліття. Але щоб переробити руду на ядерне паливо, виготовити ТВЕЛи, необхідна спеціалізована промисловість 

(ланцюжок взаємопов'язаних виробництв), якої Україна в повному обсязі не має. Для українських атомних електростанцій ТВЕЛи виготовляють у Росії.
Після того як у ТВЕЛі розпадеться певна частина ядерного палива (фізики кажуть: «ТВЕЛ вигорів»), його заміняють на новий. Але де зберігати ТВЕЛи, вилучені з реактора, адже відомо, що ТВЕЛи, які відпрацювали свій ресурс, дуже радіоактивні?
Зазвичай ТВЕЛи поміщують у спеціальні контейнери й розташовують глибоко під землею, де вони мають зберігатися протягом сотень років. Здавалося б, заражену зону навколо Чорнобильської станції можна використовувати як сховище відпрацьованих ТВЕЛів, адже ця територія ще довго не буде придатною для чогось іншого. Крім того, місця для сховища можна передавати й іншим країнам. Однак чи варто створювати в Україні «радіоактивний смітник»? Поміркуйте над аргументами «за» і «проти».
 Підбиваємо підсумки Поглинення ядром Урану нейтрона може спричинити розпад ядра. Ця реакція супроводжується звільненням нейтронів, які містяться у ядрі, а ті у свою чергу можуть спричинити поділ інших ядер, отже, відбуватиметься ланцюгова ядерна реакція. Під час такої реакції виділяється величезна енергія.
Процес перетворення ядерної енергії на теплову здійснюється в ядерних реакторах. Ядерне паливо розміщується всередині спеціального вузла, який називають тепловидільним елементом (ТВЕЛом). Продукти ядерної реакції гальмуються у ТВЕЛі та нагрівають його. ТВЕЛ передає теплову енергію теплоносію.
Послідовність операцій видобування ядерного палива з руди, виготовлення ТВЕЛів, використання ТВЕЛів на атомних електростанціях і подальшого переробляння радіоактивних відходів називають ядерним циклом.

14 квітня. ВІДЕОУРОК. Отримання та застосування радіонуклідів. Методи реєстрації іонізуючого випромінювання.

Мета уроку:

Навчальна. Ознайомитись із сучасними методами виявлення й дослідження заряджених частинок.

Д/З, параграф 41, зробити конспект, дописати ядерні реакції:







8 квітня. Урок 1. Розв'язування задач.

Д/З. повторити параграф 39, вирішити задачі:


Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

1) Визначте енергію зв'язку ядра  Ферума.( Маса ядра дана в таблиці Менделєєва, маса протонів і нейтронів дани на картинці внизу за урок 7 квітня).

2) Виділяється чи поглинається енергія при данних трьох ядерних реакціях: 



ПРИКЛАДИ:

Для першої задачі:




Для другої задачі:

Виділяється чи поглинається енергія при ядерної реакції:

N + He---> O + H.

Знаходимо дельта Е за формулою, дельта Е=(маса ядра нітрогену (+плюс) маса ядра гелію (-мінус) маса ядра оксигену (-мінус) маса ядра гідрогену) (*помножити) на с у квадраті(швидкість поширення світла у вакуумі). Якщо дельта Е буде більше нуля, то реакція йде з виділенням енергіїї, якщо менше нуля, то з поглинанням енергії. (МАСА ЯДРА КОЖНОГО ЕЛЕМЕНТА Є В ТАБЛИЦІ МЕНЕДЕЛЄЄВА).

8 квітня. Відеоурок.Урок 2. Експерементальн робота на тему "Моделювання радіоактивного розпаду"

Д/З, виконати експерементальну роботу( написати мету, обладнення, хід роботи(що робили), заповнити таблицю, накреслити графіки, та зробити висновок, відповівши на питання після експерементальної роботи). Якщо немає у вас 128-и монет, то беріть хоча б скільки є і підкидуйте їх хоча б 5-6 разів.

Ця  експерементальна робота також у вас в підручнику на сторінці 250-253.

Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА "МОДЕЛЮВАННЯ РАДІОАКТИВНОГО РОЗПАДУ"







Горизонтальна вісь-це кількість кидків монет, а вертикальна вісь це кількість ядер, які НЕ розпались(тобто кількість монет із "гербом"). ЦЕЙ ГРАФІК Є ПРИКЛАДОМ,ЙОГО НЕ ПЕРЕКРЕСЛЮВАТИ!




7 квітня. ВІДЕОУРОК. Пояснення теми. Протонно-нейтронна модель атомного ядра. Ядерні сили. Енергія зв'язку атомних ядер.

Д/З, параграф 39, зробити конспект, виписати УСІ формули, (ст 226-228), вправа 39(номер 4 письмово).

Ядерні сили мають такі специфічні властивості:

- діють на відстанях, сумірних із розмірами нуклонів (порядку 1 · 1015 м), і

 різко зменшуються при збільшенні відстані (на відстанях 1,4 · 1015 м вони вже

 практично не діють);

- це найпотужніші сили, що є в природі, тому взаємодію частинок у ядрі часто

 називають сильною взаємодією;

- ядерним силам властиве насичення (окремий нуклон взаємодіє не з усіма іншими 

нуклонами, а лише з найближчими сусідами);

- ядерним силам властива зарядова незалежність (заряджені й незаряджені

 частинки притягуються з однаковою силою, тобто сила взаємодії між двома 

протонами дорівнює силі взаємодії між двома нейтронами й дорівнює силі взаємодії 

між протоном і нейтроном);

- ядерні сили не є центральними (тобто вони не направлені уздовж прямої, що 

сполучає центри взаємодіючих частинок);

- ядерні сили є так званими обмінними силами (взаємодія між нуклонами 

виникає внаслідок обміну між ними деякою третьою частинкою).

Підбиваємо підсумки

- Ядра всіх хімічних елементів складаються з нуклонів: протонів і нейтронів,

 між якими існує особлива внутрішньоядерна взаємодія (сильна взаємодія) і діють 

особливі ядерні сили. Ядерні сили мають специфічні властивості, які відрізняють їх

 від сил, що діють під час електромагнітної взаємодії.

           Енергія зв’язку ядра

Вимірювання мас атомів і ядер відбувається за допомогою мас-спектрографа – приладу, який

 дозволяє розділити 

заряджені частинки за їх питомими зарядами, тобто за відношенням заряду частинки до її маси.

Точні вимірювання показали, що маса будь-якого ядра менша від мас вільних протонів і

 нейтронів, що входять до складу цього ядра. Дефектом мас називають різницю між сумарною 

масою всіх нуклонів ядра у вільному стані і масою ядра.

Але маса й енергія пов’язані між собою. За формулою Ейнштейна, енергія частинки дорівнює 

добутку маси на квадрат швидкості світла. Отже, повна енергія вільних протонів і нейтронів буде

 більшою ніж, повна енергія ядра атома.

Енергія зв’язку – це мінімальна енергія, необхідна для роз’єднання ядра на окремі нуклони.

 Ця енергія витрачається на виконання роботи проти дії ядерних сил притягання між нуклонами.

 Знайти енергію зв’язку можна, помноживши дефект мас на квадрат швидкості світла.

Відношення енергії зв’язку ядра до числа нуклонів у ядрі називають питомою енергією зв’язку

тобто енергією.


(Е-енергія, с-швидкість поширення світла  вакуумі, Z-протонне число елемента, 

N-нейтронне число елемента, mp-маса протона, mn-маса нейтрона, Мя-маса ядра)

1 квітня. Урок 1. ВІДЕОУРОК. Пояснення теми. Види спектрів. Основи спектрального аналізу.

МЕТА.

Розширити знання з теми "Альфа-бета-гамма випромінювання", знати які бувають спектри, вміти розрізняти іх та проводити аналіз випромінювання спектрів.

Д/З, параграф  37 зробити конспект, вправа 37( № 4 письмово).




Основи спектрального аналізу

    Спектральний аналіз – це метод якісного і кількісного визначення складу речовини за її спектром.

Дослідження спектрів випромінювання дозволяє одержати інформацію про

елементний склад речовин. Зараз визначено спектри всіх атомів й складено

таблиці спектрів.

    Дослідження спектрів поглинання зір та інших астрономічних об’єктів

дозволяє дізнатися про їх хімічний склад, температуру, тиск, швидкість та інші

важливі параметри.

    Якщо сфотографувати спектр сонячного світла, отриманий за допомогою

якісного спектроскопа, то на знімку будуть спостерігатися чіткі лінії поглинання.

Уперше ці лінії описав німецький фізик Йозеф Фраунгофер (1787-1826), тому

вони отримали назву – лінії Фраунгофера. Поява цих ліній пов’язана з

проходженням сонячного світла через атмосферу Сонця і частково з

проходженням через атмосферу Землі. Таким чином, лінії Фраунгофера – це

спектр поглинання. За цими лініями було встановлено, що на Сонці є Гідроген,

Кальцій, Натрій, Ферум та інші хімічні елементи.

1 квітня. Урок 1. ВІДЕОУРОК. Пояснення теми. Квантово-оптичні генератори(лазери).

МЕТА

Знати і розуміти принцип роботи квантових генераторів, їх структуру та знаходити зв'язок із атомною фізикою.

Д/З, параграф 38 конспект, вправа 38(5 письмово, зробити коротке повідомлення і надіслати мені на пошту).

   Крім самодовільних (спонтанних) переходів електронів з одного енергетичного рівня на інший спостерігаються також вимушені, або індуковані, переходи, зумовлені дією на атом випромінювання, що падає на нього. Спонтанні переходи здійснюються лише в одному напрямі — з вищих рівнів на нижчі. Вимушені переходи можуть з однаковою ймовірністю відбуватись як в одному, так і в іншому напрямі. У разі переходу на більш високий рівень атом поглинає випромінювання, що падає на нього. Вимушений перехід з одного із збуджених рівнів на більш низький енергетичний рівень супроводжується випромінюванням фотона додатково до того фотона, під дією якого відбувся перехід. Це додаткове випромінювання називають вимушеним, або індукованим.

   Уперше принцип підсилення світла за рахунок вимушеного випромінювання запропонував В. О. Фабрикант 1939 р. Використання вимушеного випромінювання для підсилення електромагнітних хвиль у мікрохвильовому діапазоні запропонували 1954 р. незалежно радянські вчені М. Г. Басов і  О. М. Прохоров та американський вчений Ч. Таунс*. Відповідні прилади, що працюють в сантиметровому діапазоні хвиль, дістали назву лазерів.

   Перший лазер створив Т. Мейман (США) 1960 р. Іноді лазери називають оптичними квантовими генераторами.

   Для підсилення світла потрібно, щоб на вищому рівні Е J було більше електронів, ніж на нижчому, тобто NJ > Ni при Е J - > Еі. Вважають, що в цьому разі відбувається інверсна (зворотна) заселеність рівнів Еі і Е J. Тоді при проходженні через речовину електромагнітної хвилі з частотою  ця хвиля буде не слабшати, а навпаки, підсилюватись за рахунок індукованого випромінювання. Під її дією атоми узгоджено переходитимуть у нижчі енергетичні стани, випромінюючи хвилі, що збігаються за частотою і фазою з падаючою хвилею.

   Розроблено чимало методів створення інверсної заселеності енергетичних рівнів. У лазерах, в яких робочою речовиною є люмінесцентні кристали (наприклад, рожевий рубін, який звичайно містить 0,05 % хрому), застосовують для цього оптичне збудження. В газах (наприклад, суміші гелію і неону) крім оптичного нагнітання можна використовувати також зіткнення електронів з атомами та між атомами. У напівпровідникових лазерах інверсна заселеність досягається проходженням через напівпровідник електричного струму.

   Розглянемо принцип дії рубінового лазера (рис. 15.13), робочим елементом якого є рубіновий циліндр діаметром 5... 10 мм і завдовжки 20... 100 мм. Плоскі торцеві кінці циліндра паралельні і мають високий ступінь точності. Одна основа циліндра є дзеркальною (покрита сріблом), друга — частково дзеркальною. В деяких випадках часткове пропускання світла досягається виготовленням отвору в посрібленій поверхні кристала. Для оптичного нагнітання вздовж кристала розташовують потужну імпульсну лампу. Поглинання світла створює в йонах хрому інверсну заселеність. Тому спонтанне випромінювання фотонів веде до швидкого посилення інтенсивності світлового променя, причому це світло зазнає багатократного відбивання між дзеркальними поверхнями. Внаслідок цього помітно посилюються лише ті промені, які поширюються паралельно осі циліндра. Крізь напівпрозору поверхню світло виходить із лазера у вигляді інтенсивного різко напрямленого пучка. Ця поверхня є фронтом світлової хвилі. Ширина спектральної лінії випромінювання рубінового лазера (λ = 694,3 нм) становить близько 0,01 нм. Густина потоку світлової енергії дорівнює 10



Рис. 15.13


   Важливою особливістю квантових генераторів є те, що вони дають когерентне випромінювання. На відміну від газового рубіновий лазер працює лише в імпульсному режимі, віддаючи в короткому імпульсі неперервно накопичувану енергію. Внаслідок цього при імпульсі випромінювання з тривалістю періоду 10 с лазер віддає потужність, що досягає десятків і сотень мільйонів ватів.

   Розбіжність пучка когерентного випромінювання лазера мізерна. Можна легко досягти розбіжності близько кутової хвилини, мабуть можна досягти і кутових секунд. Це робить випромінювання лазерів дуже перспективним для здійснення далекого зв’язку, в тому числі і міжпланетного: при малій розбіжності потоку випромінювання густина енергії зменшується залежно від відстані дуже повільно. До того ж велика частота випромінювання (для лазерів 10

   Лазери широко використовують у науці, техніці, медицині. За робочу речовину в лазерах крім кристалів рубіну використовують гази, рідини, напівпровідники. В першому рубіновому лазері випромінювачами були домішкові йони хрому, які перетворюють кристал оксиду алюмінію в рубін. У твердих і деяких рідинних лазерах як випромінювачі використовують домішкові йони рідкісноземельних елементів. У газорозрядних лазерах випромінювачами є атоми, iони і навіть молекули неорганічних сполук, такі як діоксид карбону. Лише в напівпровідникових лазерах під час випромінювання світла використовується сам напівпровідник. Установлено, що складні молекули органічних барвників також можна примусити випромінювати когерентне лазерне світло. Активні молекули в цих лазерах звичайно містяться у водних і спиртових розчинах.

   Прикладом практичного застосування лазерів є голографія — особливий спосіб фіксування на фотопластинці структури світлової хвилі, яка відбивається від предмета. 



21  січня. Урок 2. ВІДЕОУРОК. Лінза. Побудова зображень у лінзах

Мета

Освітня.

Розширити та поглибити знання про явище заломлення світла та використання цього явища в оптичних системах. Сформувати поняття про різні типи лінз, їх оптичні властивості. Розуміти зв'язок фокусної відстані лінзи з відстанню до предмета лінзи та від зображення до лінзи.

Д/З, параграф 27, сторінка 155-158 опрацювати, зробити конспект.

КОНСПЕКТ УРОКУ

Лінза – це прозоре тіло, обмежене геометрично правильними поверхнями (сферичними, або сфера та площина ). Лінза є тонкою, якщо її товщина << R. Лінзи бувають опуклими та увігнутими. Лінзи бувають збиральними та розсіювальними. Збиральна лінза перетворює паралельний пучок у збіжний, а розсіювальна – у розбіжний.

Основні лінії та точки лінзи.



Для побудови зображення точки достатньо побудувати хід двох променів: точка перетину цих променів після проходження через лінзу буде зображеним точки. 

1. Промінь, що проходить через центр лінзи, — він не змінює напрям. 

2. Промінь, що падає на лінзу паралельно головній оптичній осі, — після заломлення в збиральній лінзі він пройде через її фокус, а після заломлення в розсіювальній лінзі його продовження пройде через фокус лінзи.




Лінзи є універсальним оптичним елементом більшості оптичних систем. Традиційне застосування лінз - біноклі, телескопи, оптичні приціли, теодоліти, мікроскопи та фото відеотехніка. Одиночні збирають лінзи використовуються як збільшувальні стекла. Інша важлива сфера застосування лінз офтальмологія, де без них неможливо виправлення недоліків зору - короткозорості, далекозорості, неправильної акомодації, астигматизму і інших захворювань. Лінзи використовують в таких пристосуваннях, як окуляри і контактні лінзи. В радіоастрономії і радарах часто використовуються діелектричні лінзи, що збирають потік радіохвиль в приймальню антену, або фокусують на цілі.


21 січня. Урок 2. ВІДЕОУРОК. Розв`язання задач.

Мета

Освітня. Відпрацювати навички розв’язування задач на закони геометричної оптики.

Розвиваюча. Розвивати логічне, алгоритмічне та абстрактне мислення.

Виховна. Виховувати культуру оформлення розрахункових та графічних задач.

Д/З, повторити 27 параграф. Вирішити задачі

1) Побудувати зображення точки А,яка знаходиться за фокальною площиною у збиральній лінзі.  (Тут у вас точка А повинна знаходитись ,як і на першому малюнку  у прикладі точка В,але це збиральна лінза,тобто всі прямі будуть СПРАВА)

2) Побудувати зображення точки А, яка знаходиться між фокальною площиною та між оптичним центром розсіювальної лінзи. (Туту вас точка А повинна знаходитись ,як на другому малюнку у прикладі, але тут лінза розсіювальна, тому усі прямі будут знаходитись ЗЛІВА)

ПРИКЛАДИ

1)    Побудувати зображення точки В, яка знаходиться за фокальною площиною у розсіювальній лінзі.

(В умові сказано, що треба побудувати точку,яка знаходиться за фокальною площиною(ЦЕ ЗНАЧИТЬ,ЩО ТОЧКА ЗНАХОДИТЬСЯ ЗА ФОКУСАМИ(НА МАЛЮНКУ ТОЧКА ПОВИННА БУДТИ ЗА ТОЧКОЮ 2F В БУДЬ-ЯКОМУ МІСЦІ). Лінза розсіювальна(стрілочки напрямлені вверх, як на малюнку(вертикальна лінія)-так малюється розсіювальна лінза. 
Після того, як ми відмітили точку нам ЗАВЖДИ потрібно намалювати пряму,яка буде парелельна головній оптичній осі(горизонтальній лінії), пряма буде від точки В до лінзи(до вертикальної лінії).
Потім ми малюємо ЗАВЖДИ пряму,яка будет проходити через головну оптичну вісь(центр лінзи(точка О) від точки В.
Далі якщо це розсіювальна лінза, то ми маюємо зображення точки В ЗЛІВА від вертикальної лінії. Тобто від фокуса(літера(точка) F проводимо уявну (тобто пунктирну) пряму через ту паралельну лінію,яку малювали спочатку, але за лінзою,тобото справа від вертикальної лінії ця пряма вже буде дійсною(НЕ ПУНКТИРНОЮ).
Як ви бачите,на перетені двох прямих вийшла точка В1(це і є зображення тчоки В).

2)    Побудувати зображення точки А, яка знаходиться між фокальною площиною та оптичним центром у збиральній лінзі.

( Точка А знаходиться у будь-якому місці ,може бути за фокусом F або перед фокусом 2F,головне щоб не ЗА ФОКУСОМ 2F! і між центром,як а малюнку. 
Збиральна лінза малюється у вигляді вертикальної лінії зі стрілочками,які напрямлені вниз.
Потім,як ЗАВЖДИ малюємо паралельну лінію горизонтальній лінії, від точки А проводимо пряму через центр. У данному випадку тепер ми проводимо черз фокус пряму СПРАВА,тому що це збиральнка лінза і бчимо ,що прямі не перетинаються, АЛЕ ВОНИ ПОВИННІ ПЕРЕТИНАТИСЬ, ЩОБ ЗНАЙТИ НАШЕ ЗОБРАЖЕННЯ ТОЧКИ А. Тому ми домальовуємо прямі зліва,як на малюнку,щоб вони перетнулись і ми знайшли точку А1.


20 січня. ВІДЕОУРОК. Експериментальна робота "Дослідження заломлення світла".

Інтерактивний варіант проведення лабараторної роботи.

Д/З, виконати експерементальну роботу і надіслати мені на пошту linka606143@gmail.com

МЕТА:

Мета уроку:

Навчальна. У ході дослідницької діяльності закріпити знання про явище заломлення світла та закони, які його описують.

             Експериментальна робота "Дослідження заломлення світла"

Мета: Визначити показник заломлення скла відносно повітря.

Обладнення: скляна пластинка з паралельними гранями, аркуш паперу, олівець, циркуль, косинець з міліметровою шкалою.   

Зробити експерементальну роботу,як у відеоуроці, обов`язвоко повинна бути записана мета та обладнення та ВИСНОВОК.                                                   

ЗАВДАННЯ НА ВИСОКУ ОЦІНКУ:

Завдання

14 січня. Відеоурок. 1 Урок. Пояснення теми. Повне відбивання світла.

Д/З, параграф 26 повторити, зробити конспект з відеоуроку. Навести ще приклади, де можна спостерігати повне відбивання світла і надіслати мені на пошту.

Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

МЕТА:

Освітня. Повторити раніше вивчений матеріал на тему "Відбивання світла", ознайомитись з поняттям "волоконна оптика", розуміти де застосовується повне відбивання світла.

Розвиваюча. Вміти аргументовано пояснювати закономірності явищ природи, застосовувати теоретичні положення для пізнання дійсності, мислення.

Виховна. Виховувати культуру оформлення записів.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань за дистанційним навчанням.


Повне внутрішнє відбивання - явище відбивання світла від оптично менш густого середовища, за якого заломлення відсутнє, а інтенсивність відбитого світла практично дорівнює інтенсивності падаючого. Застосування повного відбивання світла: - -волоконна оптика (передача світла та зображення, інформації); - волоконно -оптичні пристрої використовуються в медицині як ендоскопи – зонди. - в призматичних біноклях, перископах, дзеркальних фотоапаратах, катафотах.
РОЗ`ЯСНЕННЯ ТАКИХ ТЕРМІНІВ,ЯК:

1) Волоконна оптика-розділ оптики, в якому розглядаються процеси поширення світла вздовж прозорих волокон та їхніх сукупностей.
2) Волокно- нитка із оптичного прозорогу металу(скло, пластик),яка використовується для переносу світла всередені себе завдяки повноу відбванню світла.
3) Ендоскоп-  пристрій яке допомагає оглядати порожнини людського тіла.
4) Перископ- оптичний прилад для спостереження з укриття. Перископ не дозволяє бачити спостерігача в межах прямої видимості.
5) Катафот- пристрій, призначений для відображення променя світла в сторону джерела світл з мінімальним розсіюванням.

14 січня. Відеоурок. 2 Урок. Розв`язування задач.

МІЙ ВІДЕОУРОК, ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ ЗА 14.01. Задачі за14.01

МЕТА:

Відпрацювати навички розв’язування задач на тему "Відбивання та Заломлення світла", виховувати культуру оформлення розрахункових та графічних задач та розвивати логічне та алгоритмічне мислення.

Тип уроку. Урок формування знань, умінь та навичок.

Д/З, повторти параграфи  25-26, розв`язати задачі та прислати мені на пошту . ДЕТАЛЬНЕ ПОЯСНЕННЯ ЗАДАЧ ДИВІТЬСЯ В МОЄМУ ВІДЕОУРОЦІ.

Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

Задачі на самостійне розв`язування.

1)Промінь світла виходить з діелектрика у вакуум. Граничний кут дорівнює 36 градусів . Визначити швидкість світла в діелектрику.

2)Промінь світла падає з повітря у воду під кутом 40°. Кут між відбитим і заломленим променями становить 60°. Обчисліть кут заломлення променя.

3) За який час світло доходить від дна озера глибиною 800 м до поверхні води?(СПРОБУЙТЕ ВИРІШИТИ САМОСТІЙНО, ВРАХОВУЮЧІ ДВІ ФОРМУЛИ: Формула для знаходження часу(t=l/v), в данні задачі l=h, шлях=висоті та формулу абсолютного показника заломлення, n=c/v.значення абсолютного показника заломлення води можна взяти з 26 параграфу на сторінці 151 в таблиці.)

Приклади:

1)Промінь світла виходить з діелектрика у вакуум. Граничний кут дорівнює 42 градуса . Визначити швидкість світла в діелектрику.

Дано:

 α = 42ᵒ 

с = 3*108м/с 

v -?

Розв’язання: 

Швидкість світла в діелектрику визначимо через абсолютний показник заломлення діелектрика. 𝑣 = 𝑐/𝑛  Врахувавши граничний кут повного внутрішнього відбивання, отримаємо: sinα = 1/ n тоді 𝑣 = 𝑐 ∗ 𝑠𝑖𝑛𝛼

 𝑣 = 3 ∗ 10^8 ∗ 0,674 = 2,02 ∗ 108м/с 

Відповідь: 2,02·108 м/с

2)Промінь світла падає з повітря у воду під кутом 60°. Кут між відбитим і заломленим променями становить 80°. Обчисліть кут заломлення променя.

Також прогляньте розв`язування задач у відеоуроці.



13 січня. Відеоурок. Пояснення теми. Заломлення світла. Закони заломлення світла.

Мій Відеоурок.Заломлення світла.

Пояснення домашнього завдання, відеоурок. Домашнє завдання за 13.01

Д/З, параграф 26 зробити конспект, вправа 26 № 2,3 письмово.

Мета:

Освітня. Знати,що значить явище заломлення світла на межі поділу двох середовищ, про закони заломлення світла.

Розвиваюча. Розвити вміння аргументовано пояснювати закономірності явищ природи, застосовувати теоретичні положення для пізнання дійсності, мислення, творчі  здібності.

Виховна. Виховати культуру  культуру оформлення розрахункових задач.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань за дистанційним навчанням.

                                                              Хід уроку

Заломлення світла- це зміна напряму поширення світлового променя на межі двох середовищ( наприклад, повітря-скло, скло-вода...)

Кут заломлення- це кут між заломленим променем та перпендикуляром, опущеним в точку падіння на межі двох середовищ. Кут заломлення позначають літерою  (гамма).

Кут заломлення НЕ може бути більшим за 90 градусів(див. малюнок).


Закони заломлення світла:

1. Промінь падаючий, промінь заломлений лежать в одній площині.

2. Відношення синуса кута падіння до синуса кута заломлення для двох даних середовищ є величиною незмінною:

Кут Альфа- це кут падіння.

Чому ж світло заломлюється?

Тому що причиною є різна швидкість поширення світла в різних середовищах. Наприклад у воді швидкість поширення світла в 1, 33 раза менша, ніж у вакуумі, тобто коли світло переходить із води в скло, швидкість поширення світла зменшується ще в 1, 33 разу.

Відносний показник заломлення показує у скільки разів швидкість поширення світла в середовищі 1 більша(або менша), ніж швидкість поширення світла в середовищі 2:
(v1, v2-швидкості поширення світла двох середовищ). 

Висновок:
Світло більше заломмлюється, коли ЗБІЛЬШУЄТЬСЯ ШВИДКІСТЬ ПОШИРЕННЯ СВІТЛА.

Окрім відносного показника заломлення, ще є АБСОЛЮТНИЙ показник заломлення. Він показує в свою чергу, у скільки разів швидкість поширення світла в середовищі менша, ніж у вакуумі. Абсолютник показник заломлення можна знайти за такою формулою:

(с-це швидкість поширення світла у вакуумі, с=3*10^8 м/с).

Тобто відносний показник заломлення показую зміну швидкості між двома середовищами, а абсолютний показник заломлення показує зміну швидкості між середовищем і вакуумом.


Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

12 листопада. 1) Пояснення теми. Магнітні властивості речовин. Діа-, пара- і феромагнетики.

2) Пояснення теми. Електромагнітне поле.

Електромагні́тне по́ле — це поле, яке описує електромагнітну взаємодію між фізичними тілами(електричне поле, яке змінюється з часом породжує магнітне і навпаки, магнітне поле породжує електричне). Цей зв'язок встановив англ.вчений Майкл Фарадей(1831р.)

Вчений М.Фарадей відкрив явище електромагнітної індукції, що в подальшому призвело до створення електротехніки та відкриття електромагнітних хвиль.Електромагнітні поля негативно впливають на організм людини, яка працює з джерелом випромінювання, а також на населення, яке проживає поблизу джерел випромінювання та широко використовує в побуті електротехніку.

Д/З параграф 15-16, зробити невеликий конспект( виписати основні визначення та формули). Вирішити задачу. Відповісти на питання та записати у зошиті: Чим відрізняється магнітне поле від електричного?

Приклад задачі:

Знайти енергію магнітного поля соленоїда, в якому при силі струму 10 А виникає магнітний потік 0,5 Вб. Енергія позначається літерою W.

Дано:

  

Розв'язок:



Вирішити задачу самостійно і прислати мені на пошту:

Знайти енергію магнітного поля котушки, в якій виникає магнітний поток 0,8 Вб. Індуктивність котушки дорівнює 2 Гн. (Тут знадобиться формула магнітного потоку,яка пов'язана з індуктивністю(у зошитах ми записували і вирішували задачі))



Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com


25 листопадаПояснення теми. Коливання. Види коливань. Фізичні величини, що характеризують коливання.

Д/З параграф 17, зробити конспект, виписати основні поняття і формули( коливання, види коливань, період, частота коливань, циклічна частота, амплітуда тощо), зробити задачу. 

1) Скільки коливань здійснить маятник за 8 с, якщо частота коливань дорівнює 560 Гц?
2) Циклічна частота тягарця на нитці дорівнює 30П. Знайти частоту та період.

ПРИКЛАДИ РОЗВ`ЯЗАННЯ ЗАДАЧ:

Кулька на нитці зробила 60 коливань за 2 хвилини. Визначте період і частоту коливань кульки.




Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

26 листопада. Пояснення теми. Вільні електромагнітні коливання в ідеальному коливальному контурі. Формула Томсона. (T-це період коливань, L-це індуктивність котушки, C-це ємність конденсатора(вимірюється у Фарадах(Ф), U-це напруга, w(омега)-циклічна частота). Формула Томсонаце формула для знаходження періоду вільних(власних) електромагнітних коливань, пов`язаних з ігдуктивністю котушки і ємністю конденсатора.

 Пояснення теми.Змінний струм. Генератор змінного струму.




Д/З, параграф 18-19 зробити конспект. Вирішити задачу:

1) Індуктивність коливального контуру 500 мкГн, а ємність дорівнює 0,5МФ. Визначте період власних коливань(використати тільки формулу Томсона).


Комментариев нет:

Отправить комментарий