13 травня. ВІДЕОУРОРК. Сполучені посудини, насоми, шлюзи, водопровід. Гідравлічна машина.
Архимедова сила. Умови плавання тіл.
Д/З, зробити конспект уроку, ВИРІШИТИ ЗАДАЧУ:
Який обсяг залізобетонної плити, якщо в воді на неї діє виштовхуюча сила 8000 Н? ( враховувати густину води)КОНСПЕКТ УРОКУ
Сполучені посудини. Гідравлічна машина
Сполученими називаються посудини, з’єднані між собою трубами або протоками. У сполучених посудинах однорідна рідина встановлюється на одному рівні незалежно від їхньої форми, якщо зовнішній тиск для всіх посудин однаковий. У житті дуже часто зустрічаються такі посудини: чайники, лійки, водомірне скло при парових котлах тощо. У звичайному чайнику носик розміщений на рівні кришки, і вода, налита в чайник, не виливається. За принципом сполучених посудин працюють шлюзи. Усі моря та океани (окрім внутрішніх морів) є сполученими посудинами, тому й рівень води у морях однаковий в усьому світі.
Відношення висоти стовпів різних рідин у колінах сполучених посудин обернено пропорційне до відношення густин цих рідин.
Закон Паскаля дозволяє пояснити дію гідравлічної машини. Гідравлічна машина — це машина, дія якої заснована на законах руху та рівноваги рідини. Основною її частиною є два циліндри різного діаметру з поршнями, поєднані трубкою та заповнені рідиною. Поки на поршні не діють сили, висоти стовпів рідини в обох циліндрах однакові. За законом Паскаля, однаковим буде й тиск у кожному з циліндрів. Отже, сила, яка діє на більший поршень, більша за силу, яка діє на менший поршень, у стільки разів, у скільки разів площа більшого поршня більша за площу меншого поршня. Таким чином, за допомогою гідравлічної машини можна малою силою врівноважити більшу силу.
Закон Архімеда. Умови плавання тіл
На тіло, занурене в рідину, крім сили тяжіння, діє виштовхувальна сила — сила Архімеда. Рідина тисне на всі грані тіла, але тиск цей неоднаковий. Адже нижня грань тіла занурена у рідину більше, ніж верхня, а тиск з глибиною зростає. Тобто сила, яка діє на нижню грань тіла, буде більшою, ніж сила, яка діє на верхню грань. Через це виникає сила, яка намагається виштовхнути тіло з рідини.
Значення архімедової сили залежить від густини рідини та об’єму тієї частини тіла, яка знаходиться безпосередньо в рідині. Сила Архімеда діє не тільки в рідинах, а й у газах.
Закон Архімеда: на тіло, занурене в рідину або газ, діє виштовхувальна сила, яка дорівнює вазі рідини або газу в об’ємі тіла. Для того щоб розрахувати силу Архімеда, необхідно перемножити густину рідини, об’єм частини тіла, яка занурена в рідину, і сталу величину g.
На тіло, яке знаходиться всередині рідини, діють дві сили: сила тяжіння і сила Архімеда. Під дією цих сил тіло може рухатися. Існує три умови плавання тіл:
якщо сила тяжіння більша від архімедової сили, тіло буде тонути, опускатися на дно.
якщо сила тяжіння дорівнює силі Архімеда, то тіло може знаходитися в рівновазі у будь-якій точці рідини, тіло плаває всередині рідини.
якщо сила тяжіння менша від архімедової сили, тіло буде спливати, підніматися вгору.
Ці умови можна записати для густини рідини та тіла:
якщо густина тіла більша від густини рідини, тіло буде тонути, опускатися на дно.
якщо густина тіла дорівнює густині рідини, то тіло може знаходитися і рівновазі у будь-якій точці рідини, тіло плаває всередині рідини.
якщо густина тіла менша від густини рідини, тіло буде спливати, підніматися угору.
Кит, хоча і живе у воді, але дихає легенями. Незважаючи на наявність легенів, кит не проживе і години, якщо випадково опиниться на суші. Сила тяжіння, що діє на кита, досягає 90 000–100 0000 ньютонів. У воді ця сила урівноважується виштовхувальною силою, а на суші у кита під дією такої величезної сили стискаються кровоносні судини, припиняється дихання, і він гине.
Закон Архімеда використовують і для повітроплавання. Уперше повітряну кулю в 1783 році створили брати Монгольф’є. У 1852 році француз Жиффар створив дирижабль — керований аеростат з повітряним рулем та гвинтом.
12 травня. ВІДЕОУРОК. Тиск твердих тіл і сила тиску. Одиниці тиску.
Атмосферний тиск. Барометри, манометри. Закон Паскаля.
Д/З, зробити конспект уроку, зробити невеликий проект-повідомлення на тему " Дослід Торрічеллі'. Проект може бути у вигляді лепбука або книжки, наприклад:
Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com
Конспект уроку
Поняття тиску. Тиск твердих тіл і рідин
Тиском р (від англ. pressure) називається величина, яка чисельно дорівнює значенню сили, що діє на одиницю площі поверхні перпендикулярно до цієї поверхні: .
Одиниця вимірювання тиску — паскаль, . Приклад: йдучи по снігу у черевиках, людина чинить на снігову поверхню значно більший тиск, ніж рухаючись на лижах.
Стовпчик рідини висотою h у посудині чинить на її дно тиск , де — густина рідини.
Тиск у нерухомих рідинах називають статичним тиском. У рухомих середовищах до нього приєднується динамічний тиск.
Тиск стовпа повітря теж пов’язаний із тяжінням, але власний тиск газу має кінетичну природу. Тиск газу на внутрішню поверхню балону спричиняється ударами величезної кількості молекул газу і залежить від щільності розташування молекул (від густини газу), а також від енергії ударів окремих молекул (від температури газу). Зменшення густини газу і зниження температури зменшують власний тиск газу.
Закон Паскаля. Сполучені посудини
Закон Паскаля: зовнішній тиск на газ або рідину передається ними у всіх напрямках однаково (тобто рівномірно, без змін).
Закон Паскаля лежить в основі закону сполучених посудин.
Закон сполучених посудин
1. Будь-яка рідина встановлюється у сполучених досить широких (некапілярних*) посудинах на одному рівні незалежно від їх числа, розмірів та нахилу до горизонту.
2. У сполучених посудинах висоти різнорідних незмішуваних рідин обернено пропорційні їх густинам: .
Атмосферний тиск. Дослід Торрічеллі
Італійський учений Галілео Галілей першим збагнув, що оточуючий Землю товстий шар повітря (атмосфера) своєю вагою тисне на поверхню Землі, тобто створює атмосферний тиск, і що саме цей тиск обмежує максимальну висоту підіймання води в трубі при відкачуванні з глибини (ця висота водяного стовпа становить 10,34 м).
Справедливість здогадки Галілея довели його учні — Еванджеліста Торрічеллі й Вінченцо Вівіані. Перший із них запропонував використовувати для вимірювання атмосферного тиску не воду, а ртуть, густина якої в 13,6 разу перевищує густину води, що дозволило значно зменшити розміри експериментальної установки, а другий у 1643 р. провів дослід, відомий під назвою досліду Торрічеллі.
Барометри — це прилади для вимірювання атмосферного тиску; «анероїд» означає «невологий» (тобто не рідинний).
Барометр-анероїд (див. рисунок) складається з камери К, повітря в якій розріджують (створюють вакуум). Хвиляста, гнучка кришка камери відіграє роль мембрани М. За допомогою передавального механізму вона з’єднана з пружиною П і стрілкою С.
У разі збільшення тиску атмосфери мембрана прогинається всередину, у разі зменшення — вигинається назовні. Ці деформації мембрани змінюють положення стрілки на шкалі.
Тиск повітря p на значних висотах h (у горах, навіть на верхніх поверхах висотних будинків) помітно менший, ніж поблизу поверхні Землі.
Зменшення тиску зі збільшенням висоти пояснюється щонайменше двома причинами: 1) зменшенням товщини шару повітря (тобто висоти повітряного стовпа), що створює тиск; 2) зменшенням густини повітря з висотою внаслідок зменшення сили тяжіння при віддаленні від центра Землі.
Манометри
Манометри — це прилади для вимірювання тисків газів у деяких посудинах (наприклад, у балонах). Більшість манометрів створено для вимірювання тисків, значно більших за атмосферний, але існують манометри спеціальної конструкції (мановакууметри), які дозволяють вимірювати тиски, значно нижчі за атмосферний.
15 квітня. Інструктаж з БЖД. Лабараторна робота № 8. "Визначення коефіцієнта пружності пружини"
МІЙ ВІДЕОУРОК. Визначення коефіцієнта пружності пружини
Д/З, зробити лабараторну роботу і надіслати мені на пошту.(лабараторну дивіться у моєму відеоуроці)
Мета: експериментальне визначення жорсткості різних пружин.
Обладнення: штатив із муфтою і лапкою, вимірювальна лінійка, набір тягарців по 100г , дві пружини.
Правила техніка безпеки
Будьте обережні з розтягнутою пружиною. Не допускайте падіння тягарців.
Хід роботи
Згідно з законом Гука, модуль сили пружності Fпр. = - kх, де х – модуль видовження пружини, k – жорсткість пружини з формулою:
, або
, де
= 9,8 Н/кг.
1. Закріпіть у штативі кінець пружини.
2. Поруч із пружиною встановіть лінійку.
3. Підвісимо до пружини тягарець, маса якого m1 = 100г.
4. Виміряємо викликане ним видовження пружини х1.
5. До першого тягарця додайте другий, третій, записуючи кожного разу видовження пружини – х2,х3 і масу тягарців m2,m3.
Ці дані запишіть у таблицю.
6. Обчисліть жорсткість пружини для кожного випадку.
k1 =
k2 =
k3 =
7.Знайдіть середнє значення жорсткості пружини:
![]()
8. Результати вимірювань і обчислень запишіть у таблицю.
9. За результатами вимірювань побудуйте графік залежності сили пружності від видовження пружини.
НАПИСАТИ ВИСНОВОК.
Після висновку дайте відповіді на запитання.
1) Яку деформацію називають пружною?
2) Яку деформацію називають пластичною?
3) За якою формулою розраховують силу пружності?
Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com
14 квітня. ВІДЕОУРОК. Сила пружності, закон Гука, рух тіла під дією сили пружності. Деформації, види деформацій.
Д/З, зробити конспект, навести свої приклади кожного виду деформації, розглянути останню картинку "Деформації у житті", спробуйте назвати вид деформації до кожної картинки.
Природа сили пружності
Унаслідок будь-яких деформацій тіла завжди виникають сили, що перешкоджають деформаціям; ці сили спрямовані в бік відновлення колишніх форм і розмірів тіла, тобто спрямовані протилежно деформації. їх називають силами пружності.
Сила пружності — це сила, що виникає внаслідок деформації тіла й спрямована протилежно напряму зсуву частинок у процесі деформації.
Будь-яке тіло складається з частинок (атомів або молекул), а ті, у свою чергу, складаються з позитивного ядра й негативних електронів. Між зарядженими частинками існують сили електромагнітного притягання й відштовхування. Якщо частинки перебувають у стані рівноваги, то сили притягання й відштовхування зрівноважують одна одну.
У разі деформації тіла відбуваються зміни у взаємному розташуванні частинок. Якщо відстань між частинками збільшується, то електромагнітні сили притягання перевищують сили відштовхування. Якщо ж частинки зближуються, то переважають сили відштовхування.
Сили, що виникають у результаті зміни розташування частинок, дуже малі. Але внаслідок деформації змінюється розташування дуже великої кількості частинок, тому рівнодійна всіх сил уже є значною. Це і є сила пружності. Отже, сила пружності за своїм походженням — електромагнітна сила.
Механічна напруга
Стан пружно деформованого тіла характеризують фізичною величиною, що називається механічною напругою.
Розтягуватимемо з певною силою металевий стрижень. У будь-якому перерізі S деформованого стрижня виникають сили пружності, що перешкоджають його розриву.

Механічна напруга σ — це фізична величина, що характеризує деформоване тіло й дорівнює відношенню модуля сили пружності Fnp до площі поперечного перерізу тіла S:
![]()
Одиниця механічної напруги в СІ — паскаль (Па).
![]()
Досліди показують, що:
у разі незначних пружних деформацій механічна напруга пропорційна відносному подовженню:
![]()
Коефіцієнт пропорційності Е називається модулем пружності, або модулем Юнга
8 квітня. ВІДЕОУРОК. Розв'язання задач.
Д/З, повторити останній конспект, вирішити задачі:
Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com
1) Визначити значення сили взаємного притягання двох кораблів, віддалених один від одного на 100 м, якщо маса кожного з них 10 000 тон.
2) На мідну кулю, об'ємом 120 см діє сила 8, 5 Ньютонів. Куля суцільна чи порожниста? ( Щоб відповісти на питання, потрібно знайти густину міді спочатку).
ПРИКЛАДИ:
- Яка сила тяжіння діє на алюмінієвий кубик зі стороною 12 см?

З якою силою притягується до станції масою 180 т транспортний космічний корабель масою 9 т у разі, якщо корабель перебуває на відстані 50 м від станції?

7 квітня. ВІДЕОУРОК. Пояснення теми. Рух штучних супутників, перша космічна швидкість
МЕТА:ВИЯСНИТИ, ЯК ПРАЦЮЮТЬ ШТУЧНІ СУПУТНИКИ, ЗНАТИ ШТУЧНІ СУПУТНИКИ ЗЕМЛІ. ОЗНАЙОМИТИСЬ З ПЕРШОЮ КОСМІЧНОЮ ШВИДКІСТЮ.
Д/З, продивитись відеоуроки, зробити конспект з відеоуроку, виписати усі формули і надіслати мені на пошту.
Штучний супутник Землі – це тіло, яке рухається на певній висоті над поверхнею Землі по коловій орбіті.
Існує декілька видів штучних супутників:
1. Астрономічні супутники
2. Біосупутники
3. Метеорологічні супутники
4. Мініатюрні супутники
5. Навігаційні супутники
6. Орбітальні станції
7. Супутники зв'язку
8. Супутники спостереження за Землею
9. Супутники-шпіони
Найбільш поширені:
Метеорологічний супутник — штучний супутник Землі, в програму роботи якого входить фотографування хмарності і інші спостереження за станом нижнього шару атмосфери.
Навігаційний супутник — штучний супутник Землі, призначений для забезпечення навігації у просторі.
За допомогою навігаційної радіотехнічної апаратури в декількох точках орбіти вимірюються дальність і швидкість відносно судна, літака, автомобіля чи іншого пристрою обладнаного приймальним обладнанням.
Орбітальна станція (ОС) — космічний апарат, призначений для довгострокового перебування людей на навколоземної орбіті з метою проведення наукових досліджень в умовах космічного простору, розвідки, спостережень за поверхнею й атмосферою планети, астрономічних спостережень, тощо
Від штучних супутників Землі відрізняється наявністю екіпажа, що періодично змінюється за допомогою транспортних кораблів, що доставляють на ОС зміну екіпажа, запаси палива й матеріалів для функціонування технічних систем станції, засобу життєзабезпечення екіпажа, особисту кореспонденцію його членів, запасні частини для ремонту й модернізації самої станції, блоки встаткування для розширення її функцій, матеріали для проведення нових досліджень тощо Спускаючий апарат транспортного корабля доставляє на Землю змінених членів екіпажа й результати проведених досліджень і спостережень.
Супутниковий зв'язок — один з видів радіозв'язку, заснований на використанні штучних супутників Землі на яких змонтовані ретранслятори. Супутниковий зв'язок здійснюється між земними станціями, які можуть бути як стаціонарними, так і мобільними.
3. Перша космічна швидкість
Швидкість, за якою тіло, що кинуте горизонтально, починає обертатися по колу навколо Землі поблизу її поверхні, називається першою космічною швидкістю.
Обчислимо першу космічну швидкість для супутника, який обертається навколо Землі по коловій орбіті на невеликій висоті h (h<<R). У цьому випадку доцентрове прискорення супутника дорівнює прискоренню вільного падіння: a=g. Але доцентрове прискорення а= , де R – радіус Землі, =g, v=.
Якщо підставити в цю формулу g=9,8 м/с2 і R= 6,37·106м, то v≈7,9·103м/с.
Надати такої швидкості тілу не просто. Тільки 4 жовтня 1957 р. вперше в історії людства вченим і інженерам колишнього СРСР вдалося за допомогою потужної ракети надати першої космічної швидкості тілу масою 83 кг, яке й стало першим штучним супутником Землі.
1 квітня. ВІДЕОУРОК. Пояснення теми. Вага тіла, перевантаження та невагомість. Перевантаження та його впив на організм людини. Закон всесвітнього тяжіння.
ПЕРЕВАНТАЖЕННЯ ТА НЕВАГОМІСТЬ.
МЕТА
Зрозуміти поняття "перевантаження з точки зору фізики. Вияснити як вага тіла пов'язана із силою тяжіння. Вияснити причини перебування тіла у невагомості.
Д/З, зробити конспект, написати чим відрізняється маса тіла від ваги тіла. Привести приклади як перевантаження впливає на людський організм.
Невагомість.
Під час руху тіла на динамометрі із прискоренням прискорення можна підібрати таким, щоб воно дорівнювало g0 (а = 9,8 м/с чи b2/R = 9,8 м/с2). При цьому вага тіла дорівнюватиме нулю. У цьому стані тіло не тисне на опору і не розтягує підвіс (динамометр показує 0), тобто перебуває в стані невагомості.
Невагомість — стан механічної системи, за якого дія на систему зовнішніх сил не спричиняє взаємного тиску частинок цієї системи. При цьому всі частинки даної системи перебувають у невагомості і вага тіла дорівнює нулю, а діє лише сила тяжіння. У цьому випадку сила тяжіння виявляється лише динамічно, надаючи всій системі і тілам (тілу, опорі або підвісу), які знаходяться в ній, однакового прискорення.
Взагалі тіло під дією зовнішніх сил перебуватиме у стані невагомості в тому разі, якщо:
• дія зовнішніх сил є силою тяжіння;
• сили поля тяжіння надають всім частинкам тіла однакового прискорення у будь-якому його положенні;
• початкові швидкості всіх частинок тіла однакові.
Досліди з тілом, підвішеним до динамометра, підтверджують також попередні розрахунки ваги.
Вага тіла, напрям прискорення якого збігається з напрямом прискорення вільного падіння, менша за вагу тіла під час його перебування в спокої.
Перевантаження. Якщо прискорення тіла напрямлене в бік, протилежний прискоренню вільного падіння, його вага стає більшою від ваги тіла під час його перебування в спокої. Збільшення ваги тіла, зумовлене його прискореним рухом, називають перевантаженням, тобто відношенням сили, з яким тіло діє на опору під час прискореного руху вгору або сповільненого вниз, до його ваги в ІСВ.
Перевантаження, наприклад, зазнає пілот, що виводить літак з пікірування. У нижній частині траєкторії літак рухається по колу з доцентровим прискоренням, напрямленим до його центра по вертикалі вгору.
Військові льотчики і випробувачі літаків добре знають фігуру вищого пілотажу «петля Нестерова». Вона полягає в тому, що літак рухається у небі так, як і розглянутий грузок на нитці – описуючи окружність у вертикальній площині. При цьому люди в літаку відчувають перевантаження – багаторазове збільшення ваги: як власної, так і предметів навколо.
Сила всесвітнього тяжіння - це сила, з якою ВСІ (!) тіла природи попарно притягаються одне до одного. Англійський учений І.Ньютон сформулював закон всесвітнього тяжіння:
Сила, з якою притягаються одне до одного тіла прямо пропорційна масам цих тіл та обернено пропорційна квадрату відстані між ними. Ця сила прикладена до обох тіл вздовж прямої, що з'єднує ці тіла.
в цій формулі G=6,67•10-11 Саме з такою силою притягаються 2 тіла масами по одному кг на відстані 1 м.
,
де - маса тіла,
- коефіцієнт пропорційності;
. Саме з такою силою (9,8 Н) Знмля притягає до себе тіло масою в 1 кг.
Сила земного тяжіння - частковий випадок сил всесвітнього тяжіння.
Ми бкачимо: якщо два тіла взаємодіють між собою, то сили, з якими вони діють одне на одне, направлені вздовж одної прямої в протилежному напрямку, мають однакові модулі і однакову фізичну природу. Це закон парних сил, або 3 закон Нютона.
На малюнку зображено тіла, Перше лежить на опорі (горизонтальній поверхні), а друге підвішено на нитці (підвісі). Земля притягає тіла з силою земного тяжіння mg. Опора і тіло взаємодіють -
опора не дає тілу падати. Виникло 2 сили : сила з якою тіло діє на опору Р і сила, з якою опора діє на тіло N. Ці сили рівні, протилежнго направлені і прикладені до різних тіл. сила, з якою опора діє на тіло N. називається силою реакції опори, а сила з якою тіло діє на опору Р називаєжться вагою тіла
21 січня. ВІДЕОУРОК.Пояснення теми. Прямолінійне поширення світла: тінь і напівтінь, швидкість світла у вакуумі та середовищі.
МЕТА:
Знати закон прямолінійного поширення світла, такі поняття,як "тінь" і "напівтінь", чим они відрізняються, сформулювати знання про поняття "швидкість світла". Розивати просторову уяву.
Д/З, зробити конспект, відповісти на питання:
1) Що таке джерело світла(навести три приклади).
2) Як називається область прсотору, куди світло потрапляє не від усіх точок джерел світа?
КОСПЕКТ УРОКУ
З давніх-давен люди помітили, що світло розповсюджується прямолінійно. Про це писав ще засновник геометрії Евклід 3000 років тому назад. Навіть зараз користуються цією властивістю світла при будівництві, перевірці прямолінійності доріг, злітних смуг на летовищах та інших ліній. Але світло розповсюджується прямолінійно лише в однорідних середовищах(так як швидкість його при цьому не змінюється).
Отже, світловий промінь - лінія, вздовж якої розповсюджується світлова енергія. Зрозуміло, що це фізична модель, яка потрібна, щоб виконувати побудови і показувати хід світла. Світловий пучок можна виділити за допомогою діафрагми (отвору в непрозорому тілі).

Розміри і форми діафрагм можуть бути різними в різних предметах, приладах і в природі: в карманному ліхтарику, сценічних прожекторах, маяку, фарах автомобіля, в розривах хмар тощо.
Чому ж не завжди видно, як світловий пучок розповсюджується в повітрі? Виявляється, що в чистому повітрі - не видно. Але якщо в повітрі присутні частинки диму, пилу або туман то, відбиваючись від них в різні боки, світло потрапляє нам в очі, і ми бачимо ці освітлені частинки, а таке враження, що бачимо промінь.
Світловий пучок графічно можна зобразити за допомогою світлових променів, що обмежують пучок (SA, SB), та променя, що розташований по вісі пучка (SO).

Розглянемо ще одну фізичну модель - точкове джерело світла. Будь-яке джерело світла має свої розміри, але якщо вони дуже малі в порівнянні з відстанями до нього, то його можна вважати точковим, наприклад, зорі для земного спостерігача. Точкове джерело світла - це джерело, розмірами якого можна знехтувати в умовах даної конкретної задачі.
Якщо джерело, наприклад, зорі, дуже сильно віддалене від спостерігача, то розхідністю світлового пучка можна знехтувати і вважати промені, що йдуть від нього, паралельними.
Тінь - це область простору за непрозорим предметом, куди не потрапляє світло.
Півтінь - це область простору, куди світло потрапляє частково (не від усіх точок джерела).
![]() | |
Креслення допоможе зрозуміти, чому в першому випадку ми отримали лише тінь, а в другому - ще й півтінь.


Отже, тінь дає одне точкове джерело.
Розуміючи поняття «тінь» і «півтінь», можна зрозуміти місячне і сонячне затемнення. Коли Місяць заходить в область земної тіні, то спостерігаємо місячне затемнення. Якщо ж тінь від Місяця падає на Землю, то в цій області спостерігається повне сонячне затемнення, а в області півтіні - часткове. Під час повного сонячного затемнення видно корону Сонця - розпечені частинки сонячної атмосфери. На небі в цей час видно зорі і планети, понижується температура повітря, з являється навіть роса. Воно триває найчастіше
2-3 хв. (максимум - 7хв 40сек). В одній і тій же місцевості повне сонячне затемнення буває дуже рідко.
Повне місячне затемнення, як зрозуміло з моделі, спостерігається абсолютно однаково на всій земній півкулі, оберненій до Місяця. Воно триває приблизно 1год. 40хв.
20 січня. Контрольна робота № 3 з теми "Механічний рух"
Виконати контрольну роботу надіслати мені на пошту linka606143@gmail.com
сьогодні до 21:00.
Контрольна робота № 3 з теми «Механічний рух»
Початковий рівень.
1.Шлях
позначається літерою:
А) k Б) l В) S Г) v.
2.М`яч кинули
вгору, лінія, по якій летить м`яч
називається:
А)
Переміщення; Б) Шлях; В) Траєкторія; Г) Відстань.
3. У формулі
доцентрового прискорення є:
А)
Діаметр; Б) Шлях; В) Радіус; Г) Прискорення вільного падіння.
4. Період
коливань можна знайти за формулою:
А) T=N/t; Б) T=V(ню)/1; В)
V(ню)=1/T; Г)
T=1/V(ню).
5.
Амплітуда- це найбільше зміщення тіла:
А) Від
положення рівноваги; Б) При
рівномірному русі; В) Створене за
одиницю часу; Г) Від останнього
зміщення тіла.
6. Коли
розмірами тіла, можна знехтувати, то це тіло можна назвати:
А) Пружинним
маятником; Б) Фізичним маятником; В) Математичним маятником;
Г) Амплітудним маятником.
7. Інфразвук
має частоту:
А) Нижче 16
Гц; Б) Нижче 20 000 Гц; В) Вище 20 000 Гц; Г) Як і гіперзвук.
8.Висота
звуку характеризується:
А) Частотою; Б) Гучністю; В) Тембром; Г) Амплітудою.
9. Як звук
впливає на живі організми? (Три-чотири речення).
Достатній та середній рівень.
10. Яка
глибина річки, якщо камінь падає до дна за 12 секунд? Знайти також швидкість
падіння каменя.(Враховувати прискорення вільного падіння).
11.
Велосипедист проїхав 160 метрів зі швидкістю 7,2 км/год, а машина проїхала 240
метрів за 80 м/с.
Знайти час шляху велосипедиста і
машини та порівняти їх. (переводимо км/год у м/с).
Високий рівень.
12.Період
коливань крил ворони дорівнює 6 мс(міісекунд). Частота коливань крил синички
дорівнює 700 Гц. Яка з птиць зробить більше змахів крилами за 1 хвилину і на
скільки більше? (1 мс=0,001 секунда).
БАЛИ за контрольну роботу:
1- 0,5б 5- 0,5б 9- 1б 10- 2б 12-2,5б
2- 0,5б 6- 0,5б 11- 2б
3- 0,5б 7- 0,5б
4- 0,5б 8- 1б
14 січня. Підготовка до контрольної роботи.
Відеоурок.Задачі на тему "Механічні коливання"
Відеоурок.Задачі на тему "Механічний рух"
Відеоурок. Задачі на тему "Доцентрове прискорення"
Відеоурок. Повторення теми про "Звук та його вплив на живі організми", "Інфразвук та ультразвук"
МІЙ ВІДЕОУРОК. ПОЯСНЕННЯ ЗАДАЧ: Пояснення задач за 14.01.
Д/З, підготуватись до контрольної роботи, повторити вивчений матеріал, ПОЯСНЕННЯ ЗАДАЧ ДИВІТЬСЯ В МОЄМУ ВІДЕОУРОЦІ.
МЕТА:
Закріпити знання з теми "Механічний рух", відпрацювати навички вирішення задач та виховати культуру оформлення записів задач. Повторити такі поняття, як :
"Механічний рух", "Період" "Звук" "Висота"
"Траекторія", "Частота" "Гучність" "Акустичний резонанс"
"Шлях", "Амплітуда" "Тембр" "Інфразвук" "Ультразвук"
"Переміщення", "Математичний маятник та пружинний маятник"
"Рівномірний рух", "Прискорення вільного падіння" "Доцентрове прискорення"
(Знати означення, одиниці вимірювання і якою літерою позначаються данні поняття).
Приклади розв`язування задач, подібних до контрольної роботи:
1)Футболіст за матч у середньому пробігає 20 км. Визначте його швидкість і порівняйте її зі швидкістю велосипедиста – 8 м/с.
2)Людина запізнюється на поїзд. До станції можна дістатися, рухаючись або 2 км по втрамбованій дорозі зі швидкістю 5 км/год., або 1,6 км по некошеному лузі зі швидкістю 4 км/год. Який шлях обрати?
3)Кулька на нитці створила 60 коливань за 2 хвилини. Визначьте період і частоту коливань кульки.
4)Частота коливань крил ворони у польоті дорівнює в середньому 3 Гц. Скільки взмахів крилами зробить ворона, пролетівши шлях 650 м зі швидкістю 13 м/с?
5)Хвилинна стрілка вдвічі довша за годинну. Визначте відношення їх доцентрових прискорень.
13 січня.
Пояснення теми.Акустичний резонанс. Сприйняття звуку людиною. Лікування співом птахів. Інфразвук та ультразвук. Вплипв звуків на живі організми. Екологічні проблеми акустики.
Відеоурок. Пояснення теми.Акустичний резонанс. Сприйняття звуку людиною.
Відеоурок. Інфразвук та ультразвук.
Відеоурок. Вплив звуку на живі організми.
Мета:
Сформувати знання про акустичний резонанс, знати означення інфразвуку та ультразвуку, розуміти вплив звуків на живі організми. Ви повинні виховати культуру наукового мислення.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань за дистанційним навчанням.
Д/З, зробити конспект із відеоуроків. Знайти інформацію, як за допомогою співу птахів і які хвороби можна вилікувати і відповідь прислати мені на пошту. Навести по два приклади, хто або що може створювати інфразвук та ультразвук або де використовується.
Наприклад: інфразвуки бувають від різного виду пострілів, землетрусів або цунами. Ультразвук може створювати кажан або дельфін.
Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com
Акустичний резонанс-це різке збільшення амплітуди звукових хвиль, а амплітуда в свою чергу-це найбільше зміщення тіла від положення рівноваги.
ХАРАКТЕРИСТИКИ ЗВУКУ:
1) Гучність- визначається величиною енергії, що переноситься звуковою хвилею(вимірють у децибелах).
2)Висота - визначається частотою хвилі. (Поняття "частота" ми вивчали на попередніх уроках).
3)Тембр- залежить від набору і частот обертонів, з яких складається звук.
Наприклад: М'яч по футбольному полю летить на декілька кілометрів. Лінія, по якій летить цей м'яч-це буде траєкторія, а довжина цієї лінії, по якій летить м'яч-це буде шлях(шлях позначається маленькою літерою англійською ( l )(эль). Переміщення- це,як ви бачите на картинці прямий відрізок від точки А до точки В(тобто з початкової точки, з якої був кинут м'яч до кінцевої точки, де він приземлився). Матеріальна точка- це будь-яке тіло, розмірами, якого можна знехтувати. Наприклад, коли ми йдемо до школи, ми можемо вважатись матеріальною точкою, так як розмірами нашого тіла можна знехтувати, адже все одно відстань до школи буде більша, ніж ми і розміри нашого тіла ніяк не вплиівають на це.
Д/З параграф 6-7, виписати основні поняття(Механічний рух, Траєкторія, Шлях, Переміщення, Система відліку, Тіло відліку, Матеріальна точка). Навести і записати у зошиті два приклади механічного руху, два приклади , що можна вважати матеріальною точкою у нашому житті. Наприклад, машина їде у гараж, чи можемо ми машину назвати матеріальною точкою. Чому?
25 листопада. Пояснення теми. Швидкість, одиниця швидкості.
Інструктаж з БЖД. Лабараторна робота № 9 "Вимірювання швидкості руху тіла"
Д/З параграф 8, зробити конспект,виписати основні поняття. ( Лабараторну роботу можна зробити за допомогою підручних засобів( лінійка, дощечка,будь-яка кулька,що буде котитись, будь-яка річ, що буде зупиняти кульку тощо, зробити таблицю та записати висновок).
Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com
26 листопада. Розв`язування задач.
ПРИКЛАДИ РОЗВ`ЯЗАННЯ ЗАДАЧ ЗНАХОДЯТЬСЯ У ВІДЕО-УРОЦІ.
Д/З, параграф 8 повторити вивчений матеріал. Вирішити задачі:
1) Підводний човен проплив 800 км за 40 годин. З якою швидкістю рухався підводний човен?
2) Учень запізнюється на автобус. До зупинки можна дістатись, рухаючись або 4 км по втрамбованій дорозі зі шкидкістю 2 км/год або 7 км по некошеному лузі зі шкидкістю 3,5 км/год. Який шлях обрати? ( якщо учень запізнюється то йому відповідно треба обрати шлях короче.)
3) Рівняння руху тіла 60= 48+6t. Знайти час, за який тіло рухалось до кінцевої координати.(тобто знайти ( t ) (подібні задачі розв`язували на уроці, треба знайти t, розв`язуючи рівняння 60=48+6t)
Приклад розв`язування рівняння:
80=40+10t
80-40=10t
t=4.
Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com




















Комментариев нет:
Отправить комментарий