9-Б КЛАС


12 травня. Захист учнівських проектів. Сучасний стан фізичних досліджень в Україні та світі.

Д/З, зробити проект на тему "Сучасний стан фізичних досліджень в Україні та світі'. Проект може бути у вигляді книжки, лепбука або плаката. Сфотографувати і надіслати мені на пошту linka606143@gmail.com

ПРИКЛАДИ ПРОЕКТІВ:






19 квітня. ВІДЕОУРОК. Фундаментальні взаємодії в природі. Межі застосування фізичних законів і теорій. Фундаментальний характер законів збереження.

Д/З, парграф 39 зробити конспект, вправа 39(номер 3 письмово).

КОНСПЕКТ УРОКУ

ФУНДАМЕНТАЛЬНІ ВЗАЄМОДІЇ У ПРИРОДІ.МЕЖІ ЗАСТОСУВАННЯ ФІЗИЧНИХ ЗАКОНІВ І ТЕОРІЙ

Фізики встановили існування чотирьох видів взаємодії між частинками: сильна, електромагнітна, слабка та гравітаційна (зазначено в порядку зменшення інтенсивності). Сучасні теорії всіх взаємодій є квантовими.

Інтенсивність будь-якої взаємодії прийнято характеризувати за допомогою так званої сталої взаємодії, яка визначає ймовірність процесів, обумовлених даним видом взаємодії. Відношення значень констант показує відносну інтенсивність відповідних взаємодій, що дає змогу порівняти їх.

Найбільш універсальною поміж взаємодій є гравітаційна - вона виникає між будь-якими тілами, що мають масу.

У фізиці частинок гравітаційна взаємодія не відіграє майже ніякої ролі на відстанях, більших за 10-35 м. При менших відстанях або дуже великих енергіях ця взаємодія за значенням порівнюється з іншими взаємодіями.

Електромагнітна взаємодія виникає між тілами, що мають електричний заряд.

Слабка і сильна взаємодії - ядерні. Слабка взаємодія керує розпадом більш важких частинок на більш легкі й змінює внутрішню природу частинок.

Сильна взаємодія - це взаємодія між кварками (складові частинки ядра), яка й обумовлює ядерну взаємодію, а також різні ядерні реакції. Ця взаємодія майже в 1037 разів сильніша порівняно з гравітаційною.

Кожній фундаментальній взаємодії відповідає своя частинка, яка переносить цю взаємодію. Для гравітації - це гравітони, для електромагнітної взаємодії - фотони, сильна взаємодія обумовлюється глюонами, слабка - векторними бозонами.

Як же здійснюються ці взаємодії?

Механізм взаємодій один: за рахунок обміну іншими частинками - переносниками взаємодії.

Електромагнітна взаємодія: переносник - фотон. Гравітаційна взаємодія: переносники - кванти поля тяжіння - гравітони. І фотони, і гравітони не мають маси (маси спокою) і завжди рухаються зі швидкістю світла. Слабкі взаємодії: переносники - векторні бозони. Істотною відмінністю переносників слабкої взаємодії від фотона і гравітона є їх масивність. Переносники сильних взаємодій - глюони (англ. glue - «клей») з масою спокою, що дорівнює нулю.

Ряд істотних відкриттів, зроблених у фундаментальній фізиці, особливо у фізиці високих енергій, важливі експериментальні результати відкривають глибокий взаємозв’язок частинок і прихованих сил, що діють усередині речовини. Учені висунули ідею, згідно з якою вся природа підпорядкована дії якоїсь суперсили, яка є досить потужною, щоб створити наш Всесвіт і наділити його світлом, енергією, матерією та надати йому структури. У суперсилі матерія, простір-час і взаємодія злиті в нероздільне гармонійне ціле, що породжує таку єдність Всесвіту, якої раніше ніхто і не припускав.

Кожен фізичний закон має свої межі застосування. Це, у першу чергу, стосується закону збереження механічної енергії. Перше важливе обмеження цього закону - система розглядуваних тіл має бути ізольована від зовнішніх впливів. Таку систему називають замкнутою. Друге обмеження пов’язане з тим, що не завжди робота однозначно визначається зміною потенціальної енергії тіла під час переміщення його з однієї точки поля в іншу. Однозначне визначення роботи як міри зміни потенціальної енергії має місце лише для певних типів полів, які називають потенціальними. Прикладами таких полів є гравітаційне або електростатичне поле. Потенціальними вважаються поля, робота сил яких не залежить від траєкторії руху тіла в полі. Відповідно, сили цих полів називають консервативними. Якщо робота сил залежить від форми шляху або сили залежать від швидкості руху, то механічна енергія системи не зберігається. Наприклад, сили тертя, які не є консервативними, присутні в усіх випадках. Отже, закон збереження механічної енергії справджується лише для ідеалізованих ситуацій.

Вивчаючи закон Гука, слід пам’ятати, що він має певні межі застосування або межі, у яких він справджується, а саме «межу пружності».

Закон Ома також має межі застосування, хоча й досить широкі - аж до надвичайно малих струмів. Закон Ома не справджується у тих випадках, коли струм дуже слабкий (або дуже великий) і починають виявлятися флуктуації числа носіїв струму - електронів у металі. Тоді закон, що має принципово статистичний характер, не виконується.

Закони прямолінійного поширення світла, відбивання і заломлення справджуються лише за певних умов, коли довжина світлових хвиль на багато менша за розміри отворів і екранів, з якими взаємодіє світло під час свого поширення.

    

13 квітня. Розв`язування задач

Д/З, вирішити задачі:

1) Тіло падає звисоти 20 метрів з початковою швидкість, що дорівнює нулю. Яка його маса, якщо кінетична енергія в момент перед ударом об землю дорівнює 40 Дж, а втрата енергії за рахунок опору повітря склала 6 Дж?

2) Візок масою 20 кг рухається зі швидкістю 6 м/с, назустріч візку масою 60 кг, що рухається зі швидкістю 54 км/год. Після непружного зіткнення візки рухаються разом. В якому напрямку і з якою швидкістю рухатимуться візки?

ПРИКЛАДИ ЗАДАЧ:

1) Кулька масою 250 г падає з висоти 30 м з початковою швидкістю, що дорівнює нулю. Яка його кінетична енергія в момент перед ударом об землю, якщо втрата енергії за рахунок опору повітря склала 7 Дж?


2)



14 квітня. Розв`язування задач

Д/З, вирішити задачі:

1) Знайти масу кулі, яка летить зі швидкістю 6 м/с і має кінетичну енергію, яка дорівнює 800 Дж, та масу монетки, яка летить зі швидкістю 2 м/с і має кінетичну енергію, яка дорівнює 400 Дж та порівняйте їх(тобто маси).

2) Знайдіть масу автомобіля, який початково рухався зі швидкістю 72 км/год, потім почав гальмувати та його швидкість стала дорівнювати 54 км/год. Різниця кінетичної енергії при цьому змінилася і стала дорівнювати 400 Дж.

ПРИКЛАДИ ЗАДАЧ:

1) Порівняйте кінетичну енергію кулі масою 9 г, що летить зі швидкістю 300 м/с, і людини масою 60 кг, що біжить зі швидкістю 18 км/год.


2) Автомобіль, що рухається зі швидкістю 50 км/год, почав гальмувати, через якийсь час його швидкість стала дорівнювати 30 км/год. Як змінилася його кінетична енергія при цьому? Чому дорівнює робота сили тертя на цій ділянці? Маса автомобіля 1,5 т.


12 квітня. Розв'язування задач

Д/З, повторити параграф 38, вирішити задачі:

1. Груша, масою 400 г зірвалося з дерева яка перебуває на висоті 6 м від землі. Визначте потенціальну та кінетичну енергію яблука на відстані 2 м від землі. Опір повітря не враховувати.

2.  Яблуко, масою 200 грам падає з висоти 10 метрів. Визначте кінетичну енергію яблука у момент, кои воно знаходиться на висоті 4 метра та в момент падіння його на землю.

                          Розв'язування задач на тему "Закони збереження енергії"

                                                      ПРИКЛАДИ ЗАДАЧ:

1.Пружинний пістолет стріляє вертикально вгору кульками масою 2,25 г. На як,у висоту пістолет закине кульку, якщо жорсткість пружини 90 Н/м, а деформація пружини 3 см? З якою швидкістю кулька вилітає з пістолета?



2. 


3. Яблуко масою 200 г зірвалося з гілки, яка перебуває на висоті 3 м від землі. Визначте потенціальну та кінетичну енергію яблука на відстані 1 м від землі. Опір повітря не враховувати.


7 квітня. ВІДЕОУРОК. Пояснення теми. Застосування законів збереження енергії та імпульсу в механічних явищах.

МЕТА: РОЗУМІТИ, ЯК ПРАЦЮЮТЬ ЗАКОНИ ЗБЕРЕЖЕННЯ ЕНЕРГІЇ ТА ІМПУЛЬС В МЕХАНІЧНИХ ЯВИЩАХ, ЗГАДАТИ ЯКІ ІСНУЮТЬ ВИДИ ЕНЕРГІЇ. 

Д/З, параграф 38 зробити конспект, вправа 38(номер 2 письмово). 









6 квітня. Розв'язування задач.


Д/З, повторити параграф 37, вирішити задачу і надіслати мені на пошту:

1) Куля, масою 20 грамів вилітає з дула гвинтівки зі швидкістю 6000 м/с і через 4 секунди її швидкість стає рівною 200 м/с. Визначити силу, що затримує політ кулі. 


Для прикладу:



5 квітня. ВІДЕОУРОК. Пояснення теми. Реактивний рух. Фізичні основи ракетної техніки. Досягнення космонавтики.

Д/З, параграф 37 конспект,вправа 37( номер 5 письмово).



 Україна — визнана в світі космічна держава.

 Вона входить до п'яти провідних країн на ринку космічних послуг і технологій. До української ракетно-космічної галузі входять 40 підприємств. Провідним центром серед них є всесвітньо відоме конструкторське бюро «Південне» та виробниче об'єднання «Південний машинобудівний завод» у Дніпропетровську. Там створюють та серійно виробляють ракети-носії, космічні апарати, системи управління, орієнтації і траєкторних вимірювань. Великими досягненнями українських фахівців стало створення космічних апаратів «Січ-1», «Океан-О», «АУОС» та «Мікрон», ракетоносіїв «Зеніт-3SL», «Дніпро», «Циклон-3».

Досягнення України в ракетно-космічній галузі дозволили їй разом із США, Росією та Норвегією взяти участь у спільному міжнародному проекті «Морський старт» для запуску в Тихому океані космічних супутників різного призначення. Крім того, наша країна бере участь у міжнародних проектах створенні носіїв Taurus II та VEGA.
Україна, як справжня космічна держава має чималу кількість видатних творців та теоретиків космонавтики. Її вчені багато зробили для розвитку світової космічної науки. Зокрема, на Південному машинобудівному заводі в Дніпропетровську сконструйовано і виготовлено понад 400 штучних супутників землі. Великий внесок в освоєння космічного простору зробили такі видатні вчені країни, як С. Корольов, В.Челомей, М. Янгель, Ю. Кондратюк, В. Уткін.

Реактивний рух. Ми вже знаємо, швидкість тіла (відносно інерціальної системи відліку) може змінюватися тільки в результаті дії на це тіло інших тіл. Наприклад, автомобіль розганяється завдяки тому, що його колеса, обертаючись, «відштовхуються» від дороги. А от від чого можна відштовхнутись, якщо навколо нічого немає — як для ракети у відкритому космосі? Що зумовлює рух гармати при пострілі?

Мал. 259. Приклади реактивного руху

Очевидно, у таких замкнених системах повинні відбуватися певні взаємодії, що й зумовлюють зміну механічного стану тіл, які її утворюють.

Наприклад, розглянемо гумову кульку, наповнену газом, що лежить на столі. Її можна вважати замкненою системою, оскільки сили, що на неї діють, взаємно компенсуються. Газ і гумова оболонка взаємодіють між собою, але ця взаємодія не зумовлює зміни механічного стану системи.

Якщо ж у кульці зробити отвір, через який газ виходитиме назовні, вона почне рухатись у напрямку, протилежному напрямку витікання газу (мал. 259, а). Газ і гумова оболонка відштовхуються одне від одного — що й зумовлює рух. Подібне спостерігається і при пострілі з гармати: штовхаючи ядро, гармата й сама відчуває поштовх ядра (мал. 259, б).

Наведені приклади руху називають реактивним рухом.

Реактивний рух виникає завдяки викиданню частини маси тіла з деякою швидкістю. При цьому частина, що залишилась, набуває швидкості у протилежному напрямку.

Фізичні основи ракетної техніки.

Практичне застосування реактивний рух знайшов у реактивних видах транспорту (космічних ракетах, реактивних літаках). У головній частині ракети 1 розташована кабіна космонавтів і прилади. На початку польоту маса цієї частини становить усього кілька відсотків від загальної маси ракети. Основна ж маса та об’єм ракети на початку польоту припадає на запас пального. У баках міститься пальне 2 та окиснювач 3, які через форсунки потрапляють у камеру згорання. За високої температури й великого тиску в камері згорання пальне перетворюється на газ (продукт згорання). Продукти згорання викидаються через сопла. Під час викидання продуктів згорання й утворюється реактивна тяга, що рухає транспортний засіб.



25 січня. УЧНІВСЬКИЙ ПРОЕКТ.

Д/З, ЗРОБИТИ ПРОЕКТ НА ОДНУ ІЗ ОРІЄНТОВАНИХ ТЕМ ПРОЕКТІВ НА СТОРІНЦІ 184 У ПІДРУЧНИКУ І ПРИНЕСТИ ЗАВТРА НА УРОК.

20 січня. Розв`язування задач. Підготовка до контрольної роботи.

МІЙ ВІДЕОУРОК. Пояснення задач

Мета:

Освітня. Відпрацювати навички розв`язуання задач до теми "Атомна та ядерна фізика".

Розвиваюча. Розвити логічне мислення.

Виховна. Виховати культуру оформлення розрахункових задач. 

Д/З, підготуватись до контрольної роботи, повторити параграфи 22-27.

ВАМ ПОТРІБНО ПОВТОРИТИ І ЗНАТИ: (Всі ці значення та поняття ви повинні були писати у конспекти  у свої зошити на кожному уроці.)

1. Будова атома;

2. Поняття " нуклони"(протонне число та нуклонне число, як позначається).

3. Що таке "електрон", "протон" та "нейтрон".(як позначається,який має заряд).

4. Ядерні сили.        

5. Що називають радіоактивним випромінюванням.

6. Що таке "дозиметр".

7. Що таке "поділ важких ядер".

8. Що значить "ланцюгова ядерна реакція", "Термоядерна реакція"(де її застосовують).

9. Атомні електростанці( що таке ТВЕЛ, ГЕС, ТЕС, енергоблок, ядерний реактор, ядерне паливо).

10. Атомна енергетика України(які в нас є АЕС, де знаходяться, переваги та недоліки атомної енергетики).

11. Екологічні проблеми атомної енергетики(види проблем, пояснення).

Приклади задач, подібних до контрольної роботи.

Детальну інформацію про вирішення цих задач ви знайдете у моєму відеоуроці:

МІЙ ВІДЕОУРОК.

1-Д( Число протонів дорівнює числу електронів).
2-Г(Число протонів дивимось зліва внизу хімічного елемента)
3-В(101-44=57)(Щоб знайти число нейтронів, треба число нуклонів(зверху) відняти число протонів(знизу)
4-Б(Число нуклонів дивимось зліва зверху хімічного елемента)



ККД-це коефіцієнт корисної дії.
Р-потужність.
Екор.-Корисна енергія.
Епов.-Повна енергія.
t-час, 1 доба=24 годинам, а 24 години дорівнюють-24*3600секунд=86400(тому що в 1 години=60 хвилин, а в 1 хвилині=60 секунд,тому в 1 години=60*60=3600 секунд).



19 січня. 

Відеоурок. Термоядерні реакції.

Відеоурок. Енергія сонця

МЕТА:

Ознайомитись з поняттям "термоядерні реакції", розуміти причини виникнення реакції, сформулювати уявлення "як виникає термоядерна реакція на Сонці і на зірках".

Розвити просторову уяву.

                                               Конспект уроку

Термоядерна реакція

Ядерна енергія вивільнюється не тільки в ядерних реакціях поділу важких ядер, але й у реакціях з’єднання легких атомних ядер. Під час злиття легких ядер повинна виділятися значна енергія. Але для з’єднання однойменно заряджених протонів необхідно подолати кулонівські сили відштовхування, що можливо при досить великих швидкостях частинок, що зіштовхуються. Такі реакції злиття легких ядер можуть протікати тільки при дуже високих температурах. Тому вони називаються термоядерними.

Термоядерні реакції — це реакції злиття легких ядер при дуже високих температурах.

Необхідні умови для синтезу ядер Гелію із протонів є в надрах зір. На Землі термоядерна реакція синтезу здійснюється під час проведення експериментальних термоядерних вибухів.

Сучасна ядерна енергетика ґрунтується на реакціях розчеплення ядер важких металів – урану та плутонію, у результаті чого виділяється енергія. Це є основою ядерної енергетики. Але є й інший шлях – наприклад, на Сонці під час злиття легких ядер утворюються важчі. Коли зірка горить, спочатку утворюється велика хмара водню, пізніше ядра зливаються, робляться все важчими. Якщо зірка легка, то вона майже вся перетворюється на залізо. Білі карлики, які світяться на небі, – це зорі, а фактично великі розпечені залізяки, які вже перестали горіти, але ще багато мільйонів років будуть сяяти.

Насправді залізо – найбільш енергетично вигідний стан, у процесі досягнення якого виділяється чудова енергія, яка нас гріє. Колись і наше Сонце стане просто розпеченою залізякою. Але не хвилюйтеся, до того часу воно спалить нашу планету. Щоправда, це трапиться тільки через мільярди років.

Енергія Сонця й зір. 

Термоядерні реакції відіграють надзвичайно важливу роль в еволюції Всесвіту. Сонце й деякі інші зорі випромінюють у космічний простір величезну енергію, що вивільняється в процесі термоядерного синтезу чотирьох легких ядер водню в одне ядро гелію (мал.). При перетворенні одного кілограма водню на гелій виділяється така кількість теплоти, якої достатньо для того, щоб закип’ятити півтора мільйона кубометрів води.



Температура в центрі Сонця становить близько 13 мільйонів градусів. За такої температури атоми повністю йонізовані, тобто навколо їхніх ядер уже немає електронних оболонок. Фактично Сонце заповнене електронно-йонним газом. Висока температура спричинює колосальний тиск цих газів, тому ядра можуть наблизитися значно ближче одне до одного, ніж у земних умовах за звичайних температур.


18 січня. МІЙ ВІДЕОУРОК. ПОЯСНЕННЯ ТЕМИ.

Відеоурок. Пояснення теми.Екологічні проблеми атомної енергетики.

МЕТА:

Звернути увагу на екологічні аспекти розвитку ядерної енергетики України; вияснити, що спричинило аварію на Чорнобильській АЕС та дізнатися, як Чорнобильська катастрофа вплинула на здоров’я людей.

Д/З, повторити параграф 27. Зробити конспект уроку. Вияснити можливі причини Чорнобиьскої катастрофи на АЕС.

Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

                                            КОНСПЕКТ УРОКУ

Існують дві найбільш серйозні проблеми атомної енергетики: економічна - атомне паливо досить дороге, вартість будівництва атомних станцій, створення та підтримання на належному рівні систем забезпечення реакторів ядерним пальним, захоронення відпрацьованого палива і радіоактивних відходів та вивід ядерних об’єктів з експлуатації; й екологічна - імовірність аварій та проблема захоронення ядерних відходів.

Відеоролік. Чорнобильска АЕС

Вплив радіації на організм людини 

За офіційною статистикою, станом на 1 січня 2017 року в Україні налічується 1 мільйон 961 тисяч 904 особи, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, серед них: 210 тисяч 247 учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС; 1 мільйон 751 тисяч 657 потерпілих від Чорнобильської катастрофи, у тому числі 418 тисяч 777 потерпілих дітей. Вплив радіоактивного випромінювання на людський організм умовно можна поділити на два види – генетичний і соматичний. У першому випадку йдеться про конкретний вплив радіації на людський організм, коли. ушкоджується генетичний апарат, що проявляється в наступних поколіннях. Цей вид впливу більш небезпечний, адже це стає передумовою загального погіршення здоров’я цивілізації і суспільства (генні мутації, порушення структури хромосом).

Соматичні прояви впливу радіації на людину полягають у наступному: 

 променева хвороба; 

 лейкози; 

 різні пухлини; 

 локальні променеві ураження. 

13 січня. Відеоурок. Пояснення теми. Атомні електростанції. Атомна енергетика України.

МІЙ ВІДЕОУРОКПояснення домашнього завдання за 12.01.

Д/З, параграф 27 зробити конспект. Написати, переваги і недоліки гідроелектростанцій і теплових електростанцій. Також написати які переваги і недоліки атомних електростанцій від гідроелектростанцій.

Мета: 

Освітня. Учні повинні сформувати знання про енергетику України, знати кількість та принцип роботи атомних електростанцій України.

Розвиваюча. Розвити вміння аргументувати "за" і "против" будівництва сховища відпрацьованих радіоактивних відходів.

Виховна. Бути небайдужіми до забруднення навколишнього середовища.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ: Атомна енергетика України.

12 січня. Відеоурок. Розв`язування задач.

Мета:
Освітня. Відпрацювати навички розв`язування задач до теми "Поділ важких ядер. Ланцюгова ядерна реакція".
Розвиваюча. Розвити логічне мислення.
Виховна. Виховати культуру оформлення розрахункових задач.
Тип уроку. Формування знань, умінь, навичок.

Д/З, розв'язати задачі, приклади є у відео уроці.
1)


2) Написати  реакцію альфа розпаду Xe(ксенона). Який елемент утворився?

Приклад:

Z- це заряд ядра(порядковий номер елемента)
А- це атомна маса.
Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

Мета:
Освітня. Знати поняття ядерної реакції. Розглянути принципову схему поділу ядер урану, сформувати знання про ланцюгову ядерну реакцію термоядерного синтезу.
Розвиваюча. Розвити логічне та аналітичне мислення.
Виховна. Бути небайдужимі до екології планети.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.


Д/З, параграф 26 зробити конспект. Зробити схему поділу ядер Аргентума.(Аg).(срібло). Знайти  кількість протонів і нейтронів срібла (Ag)(на останній картинці є приклад). Використовувати таблицю Менделєєва.

Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com

                                                                        Хід уроку
                                                    Будова атома
Поділ атомних ядер- це особливий вид ядерних реакцій, коли ядро важкого елемента ділиться на дві частини, одночасно випромінюючи два-три нейтрони. Ядерна реакція-це процес, коли атомне ядро взаємодіє з іншим та змінює у процесі свій склад і структуру ядра.
Нейтрон-елементарна частинка,яка немає електричного заряду.



Пояснення,що ж таке ланцюгова ядерна реакція( Нейтрон вилітає з ядра в процесі поділу він може ще також ділити сусіднє ядро, яке теж може випускати нейтрони, яки здатні і надалі до поділу. В результаті число ядер, які діляться, швидко збільшується  і тоді виникає ланцюгова реакція).




Д/З  параграф 11, зробити конспект, вправа 11( 2, 5 письмово).  
Приклад:
Людина стоїть на відстані 1,5 м від плоского дзеркала. На якій відстані від людини розташоване її зображення?
Розв'язок:
Відстань буде дорівнювати 1,5 м+ 1,5 м =3, так як у плоскому дзеркалі відстань від предмета до дзеркала дорівнює відстані до зображення.


Інструктаж з безпеки
Лабораторну роботу виконуємо згідно
інструкції у підручнику на ст.73 - 74.
Д/З  Робими усі необхідні записи у зошит, пишемо мету та висновок обов'язково. 


Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com


Д/З параграф 17, зробити конспект, виписати основні поняття і формули. Зробити вправу 17(№ 5; № 6)



Виконану роботу відправляємо на електронну пошту linka606143@gmail.com


Комментариев нет:

Отправить комментарий